دعا و مناجات در شاهنامه فردوسی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید بهشتی
- نویسنده حجت خوشه چین
- استاد راهنما کاظم دزفولیان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 0
چکیده
این رساله به پنج فصل تقسیم می شود و هر فصل عنوانهای گوناگونی دارد، چون کتاب شاهنامه یک کتاب حماسی است و تاریخ و سرگذشت قوم ایرانی را به شیوه آرمانی از قدیمی ترین ایام نشان می دهد، در فصل اول حماسه و انواع آنرا تعریف کرده ایم و اهمیت فردوسی و شاهنامه را در پهنه ادب فارسی بیان نموده ایم، و با ذکر قرائن و نمونه های از کتاب شاهنامه و سایر کتابهایی که در زمینه فردوسی و شاهنامه نوشته شده است ، مطالب را القا نموده ایم. در فصل دوم به تعریف دعا و مناجات پرداخته ایم و ریشه مناجات و معنی خاص و عام آنرا بیان کرده ایم و همچنین دعا و مناجات را در ادبیات قبل و بعد از اسلام مورد بحث و بررسی قرار داده ایم و نمونه ها و قرائنی دعا و مناجات از کتاب اوستا و سایر متون ادبی بعد از اسلام ذکر کرده ایم. در فصل سوم به بیان جلوه های گوناگون دعا و مناجات در شاهنامه پرداخته ایم و آنها را به مناجاتهای مذهبی، پهلوانی، شهریاری و عاشقانه تقسیم نموده ایم و ابیات و نمونه های از متن کتاب شاهنامه به عنوان شاهد مثال ذکر کرده ایم و قبل از بیان جلوه های گوناگون مناجات ، در آغاز هر قسمت ، به ترتیب مذاهب ایرانیان باستان، پهلوانان، شهریاران و موضوع عشق وزن در کتاب شاهنامه فردوسی را توضیح داده ایم. در فصل چهارم، جلوه های گوناگون دعا را با ذکر نمونه هایی از کتاب شاهنامه بررسی کرده ایم و آنها را به دعاهای شهریاری، پهلوانی، جلوه های دیگر دعا و دعاهای سلطانی تقسیم نموده ایم. در فصل پنجم، مذهب فردوسی، مقایسه اثر وی با اثر دقیقی، برجسته ترین پهلوانی دعا و مناجات و جلوه ای گوناگون هنری فردوسی و شهنامه را بیان نموده ایم.
منابع مشابه
مطالعة دعا و نیایش در شاهنامه فردوسی
فلسفۀ آفرینشِ انسان، بندگی، عبادت و عبودیت است و شرط اجابت دعا، شناخت نسبی خداوند و توجه نسبی به دعا است؛ هر توجهی به سوی خدا، هرارتباط قلبی بادستگاه الوهیت دعا و عبادت است. قویترین نحوۀ برقراری ارتباط انسان با خالق در دعا نمودار میگردد نیایش به معنای مناجات نزد فردوسی شاید بیش از سایر شاعران کاربرد داشته باشد، اشخاص شاهنامه در تنگنا پس از تطهیر، در خلوت پیشانی بر درگاه باری تعالی سائیده، با ت...
متن کاملتشبیه در شاهنامه فردوسی
تشبیه در قرن چهارم بسیار ساده بوده است و شاهنامه فردوسی بهترین تشبیهات زبان فارسی را داراست . به مرور زمان طرز بیان تحول یافته و پیچیده گویی رواج پیدا کرده است . نثر متکلفانه و مصنوع نشانه دانایی شده ‘ صنایع غلیظ از زبان عربی در شعر فارسی خود نمایی کرده است معما گونه بودن شعر نو دنباله همین تطور و تحول است . در نظم و نثر نو به قصد و خواست گوینده توجه نیست بلکه خواننده هر مفهوم و هرمعنی که بخواه...
متن کاملچین در شاهنامه فردوسی
ایران به عنوان کشوری که بر سرزمین های زیاد و مردمان بسیار از فرهنگ های مختلف سلطه داشته و با آنها تعامل داشته است، همواره مورد توجه بوده است. درحقیقت، جایگاه ایران در تاریخ جهان و سهم آن در تاریخ نوع بشر تنها میتواند در پرتو بررسی تماس و تعاملات با قدرت های بزرگ همسایه آن شناخته شود. از جمله این فرهنگ ها، فرهنگ و تمدن چین است. ایران در روزگار پیش از اسلام، به مناسبت های مختلف و از راه های گونا...
متن کاملنمادشناسی ابزار در شاهنامه فردوسی
یکی از انواع نمادهایی که در سرودهها و نوشتههای حماسی و اساطیری جهان کاربرد فراوانی دارد و در شاهنامه فردوسی هم از آن بهره بسیاری گرفته شده است، ابزارها میباشند. در شاهنامه از ابزارها و رزمابزارهای بسیاری نام میرود که کارکرد آنها تنها در گرو معنای وضع شده برایشان میباشد همچون جوشن، خود، گرز، نیزه ژوپین، عمود و... . این جستار بر آن است تا بدون در نظر گرفتن کارآیی صرف، تنها با برشمردن ابز...
متن کاملنقد و تحلیل رؤیا در شاهنامه فردوسی
مقوله رؤیا به عنوان جزئی از زندگی روحی و معنوی آدمی، ذهن او را همواره به خود مشغول داشته است. این موضوع در شاهنامه نیز از جایگاه ویژهای برخوردار است. با توجه به اهمیتی که رؤیاها در پیشبرد داستانهای شاهنامه و اهداف متعالی تربیتی و دینی و اخلاقی فردوسی دارد، این پژوهش با رویکرد تحلیلی به طبقهبندی رؤیاهای شاهنامه از نظرساختاری و محتوایی میپردازد و نقش آنها را در روند شکل گیری داستانها مورد تو...
متن کاملتحلیل ازدواج در شاهنامه فردوسی
هدف ازاین پژوهش بررسی نقش و جایگاه زنان بعنوان عامل موثر در ازدواج وتشکیل خانواده در شاهنامه فردوسی بود. رویکرد اجتماعی قصه ها ی شاهنامهنشانگرآن بود که تشکیل خانواده ،خارج از اصول پدرسالاری صورت می گرفت.بعبارتی سازمان دهندگان امور اجتماعی خانواده زنان بودند نه مردان .در حالیکهدر رویکرد اسطوره شناسی، الگوی مرد مداری حاکم بوده است.چنانکه در جایجای شاهنامه سخن از دلیری و شجاعت مردانی است که همواره...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید بهشتی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023