بام و شام در نظم فارسی از آغاز تا قرن هفتم

پایان نامه
چکیده

طبیعت با جلوه های زیبا، دل انگیز و رنگارنگ خود، همیشه همه انسانها و به خصوص شاعران را تحت تاثیر قرار داده و پیوسته مورد ستایش و توصیف قرار گرفته است . یک از جلوه های خیال انگیز و جان پرور طبیعت همانا منظره طلوع و غروب خورشید، شب ، ماه و ستارگان و... می باشد و کمتر کسی را می توان یافت که لااقل یک بار هم شده تحت تاثیر آن قرار نگرفته و زبان به وصف آن نگشوده باشد. اما این توصیف ها در همه زمانها و در میان همه زمانها و در میان همه اقوام و ملل، حتی از فردی به فرد دیگر، با نگرش و اعتقادات ، محیط و حتی شغل متفاوت ، یکسان نبود. و عوامل بسیاری در تفاوت این تصاویر با یکدیگر موثر بوده اند. در معنی علم بیان گفته اند (بیان، ایراد معنای واحد به طرق مختلف است ، مشروط بر این که اختلافات آن طرق مبتنی بر تخییل باشد) و ما در این مقال برآنیم تا با بررسی آثار منظوم ادب فارسی از آغاز تا قرن هفتم، ضمن بررسی اشعار شاعران به صورت جداگانه و ارائه تصاویر زیبای هر شاعر از طلوع و غروب خورشسد و وصف شب و موضوع های وابسته بدان، عواملی را که باعث دگرگونی این تصویرها از قرنی د یگر و از شاعری به شاعر دیگر می شود و حتی تفاوتی که بین تصاویر در یک اثر شاعر با اثر دیگرش ، با توجه به زمینه اثر وجود دارد، مشخص نماییم. می دانیم که تصویرهای شعری در دوران نخستین ادب فارسی، علاوه برساده و قابل فهم بودن، به طبیعت بسیار نزدیک بود و علاوه بر آن به جهت کاربرد فراوان تشبیه (که اکثر آنها در دوره های بعد به استعاره تبدیل شدند.) از تحرک و پویایی خاصی برخوردار است . تصویرهای شاعرانی نظیر کسایی و منوچهری و فرخی به طبیعت بسیار نزدیک می شود و به خصوص منوچهری که گویی آیینه ای در برابر طبیعت نهاده است ، و استاد بهار، تجربه شخصی شاعر را از موضوعی که مورد توصیف قرار می دهد. در رزیبایی و دلپذیری شعر بسیار مهم می داند و می گوید: (مثلا اگر شاعری خود گرفتار عشق شده باشد، بر خودش مصائبی وارد شده باشد، در محیطی طبیعی و در دامن طبیعت نشود و نما کرده باشد، بهتر از کسی که فقط در خیال و عالم تصور نقاشی می نماید، از عهده بر آمده و تابلوهای مختلفه عشقی را مجسم خواهد نمود) و ما می بینیم که شاعرانی نظیر معزی، لامعی، مسعود سعد که شاعران سبک تلفیق محسوب می گردند، بسیاری از تصویرهای شعرشان را از شاعران گذشته به عاریت گرفته اند و کمتر تجربه عینی در این زمینه دارند و مسلم است که بیان آنها با بیان شاعران پیشین تفاوتی فاحش خواهد داشت .

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تصوف اسلامی در آذربایجان تا آغاز قرن هفتم

تصوف در آذربایجان، بنا به دلایل مختلف دیرتر از سایر نقاط اسلامی آغازشد. هرچند که رگه هایی از اندیشه هایِ عرفانیِ قبل از اسلام در نظرات برخی ازمتصوفه دیده می شود. ولی اغلب، تصوفِ معتدل و مقیّد به شریعت مورد توجّه وتبعیّت آن ها بوده است تا حدی که باباهای بی اعتنا به رسومِ خانقاهی و گاهشوریده حال، مکاشفات خود را در راه تبلیغ شریعت به کار می بستند. صوفیانآذربایجان تا قبل از تسلط مغول، پایبند به تصوف عملی ...

متن کامل

ردیابی مضامین لُغَز شمعِ منوچهری در شعر عرب و شعر فارسی (از آغاز تا پایان قرن هفتم هجری)

قصیدة لُغَز شمعِ منوچهری دامغانی در بین ادب‌دوستان و محققّان ادب فارسی بسیار معروف است. آشنایی منوچهری با ادبیات عرب باعث شده است تا وی مانند دیگر اشعار خود، در سرودن این قصیده، از مضامینی بهره بگیرد که شعرای عرب در توصیف شمع به کار برده‌اند و بدین صورت  واسطة انتقال مضامین شعری لغز شمع از ادبیات عرب به ادبیات فارسی باشد. در این مقاله، با توجه به شباهت‌هایی که در لغز شمع منوچهری و شاعران عرب‌زبان پ...

متن کامل

سیر توجه به موضوع‏ها و مناسبت‏های شاد و غم‏انگیز، در سرودن قصاید فارسی تا آغاز قرن هفتم (بیست قصیده‏سرای شاخص)

قصیده یکی از قالب‏های اصلی شعر فارسی است که در سده‏های چهارم تا آغاز قرن هفتم، در انعکاس مفاهیم فرهنگی و اجتماعی جامعه‏ی ایرانی نمودی موثر داشته است. در این مقاله با روش تحلیل محتوا، پس از مطالعه‏ی بیش از 3200 قصیده از بیست شاعر، اشعاری که در مناسبت‏ها یا رویدادهای شاد و غمگنانه سروده شده‏اند، استخراج و سیر توجه شاعران به این مناسبت‏ها در دوره‏های مختلف و در پیوند با دربارها تحلیل شده است. نتای...

متن کامل

سیاوش در آیینه ادب فارسی (تا قرن هفتم)

سیاوش از شخصیت‌های مقبول و محوری شاهنامه به شمار می‌رود که حکایت زندگی پاک و مرگ ناجوانمردانه‌اش، انعکاس وسیع و چشمگیری در ادبیات فارسی داشته است.این شخصیت، دارای ویژگی‌هایی خاص و منحصر به فرد است زیرا ریشه‌هایی عمیق در اساطیر ایرانی، اوستا و متون پهلوی دارد و همواره حجم قابل‌توجهی از آیین‌ها و مناسک ایرانی در شخصیت فراانسانی او دیده می‌شود.باتوجه به این پیشینة اساطیری و قدمت دیرینه، می‌توان چن...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید بهشتی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023