آب و جلوه های آن در شعر فارسی (تا آغاز قرن هفتم)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد
- نویسنده فاطمه هادی شاندیز
- استاد راهنما محمدجعفر یاحقی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1377
چکیده
این پایان نامه به منظور بررسی "جلوه های آب در شعر فارسی" (تا آغاز قرن هفتم) فراهم آمده و مطالب اصلی آن در هشت فصلت تنظیم شده است . فصل اول جایگاه آب و نقش آن را در طبیعیت بیان می کند. در فصل دوم آب از نظر اسلام بررسی می شود و به طور مختصر در مقدمه کلام نظر ادیان توحیدی دیگر را نیز ارائه گردیده و آیات قرآن و سخنان بزرگان دین در خصوص آب و نقش آن در زندگی انبیا بیان شده است . فصل سوم به بررسی آب در اساطیر و فرهنگ ایران می پردازد و در گفتار بعد به جایگاه آب در فلسفه اشاره می شود و در فصل پنجم به اختصار آب از دیدگاه عرفا بیان شده و به دنبال آن از آب حیات و ارتباط آن با رویین تنان اساطیری و خضر و اسکندر سخن به میان می آید دو فصل نهایی نیز به تصویر آفرینی ها و صور خیال شاعران با استفاده از آب اختصاص دارد و تجلی بسیار زیاد آب در امثال و ترکیبات و تعبیرات را نشان می دهد.
منابع مشابه
ردیابی مضامین لُغَز شمعِ منوچهری در شعر عرب و شعر فارسی (از آغاز تا پایان قرن هفتم هجری)
قصیدة لُغَز شمعِ منوچهری دامغانی در بین ادبدوستان و محققّان ادب فارسی بسیار معروف است. آشنایی منوچهری با ادبیات عرب باعث شده است تا وی مانند دیگر اشعار خود، در سرودن این قصیده، از مضامینی بهره بگیرد که شعرای عرب در توصیف شمع به کار بردهاند و بدین صورت واسطة انتقال مضامین شعری لغز شمع از ادبیات عرب به ادبیات فارسی باشد. در این مقاله، با توجه به شباهتهایی که در لغز شمع منوچهری و شاعران عربزبان پ...
متن کاملتصوف اسلامی در آذربایجان تا آغاز قرن هفتم
تصوف در آذربایجان، بنا به دلایل مختلف دیرتر از سایر نقاط اسلامی آغازشد. هرچند که رگه هایی از اندیشه هایِ عرفانیِ قبل از اسلام در نظرات برخی ازمتصوفه دیده می شود. ولی اغلب، تصوفِ معتدل و مقیّد به شریعت مورد توجّه وتبعیّت آن ها بوده است تا حدی که باباهای بی اعتنا به رسومِ خانقاهی و گاهشوریده حال، مکاشفات خود را در راه تبلیغ شریعت به کار می بستند. صوفیانآذربایجان تا قبل از تسلط مغول، پایبند به تصوف عملی ...
متن کاملبازتاب شعر جاهلی در شعرعرفانی فارسی قرن هفتم و هشتم
زیباییهای محتوایی و ساختاری شعر جاهلی از دیرباز مورد توجه برخی پارسی سرایان بودهاست، تا آنجا که این شعرها، قرنها، مورد تقلید و اقتباس شاعران ایرانی قرار گرفته است. شاعران ایرانی در آغاز به همان سبک و شیوه شاعران جاهلی به سرودن مضمونهای آن میپرداختند تا این که با گسترش تصوف و عرفان اسلامی، توانستند معانی مادی و زمینی این اشعار را به معانی معنوی و عرفانی ارتقا دهند و آنها را به صورت تعبیرها...
متن کاملاصطلاحات مزدایی و ترسایی در متون نظم فارسی (از آغاز شعر فارسی تا قرن هفتم هجری)
چکیده ندارد.
15 صفحه اولمباحث کلامی در شعر فارسی از آغاز قرن هفتم هجری
رساله حاضر تحت عناوین ذیل مباحث کلامی شعر فارسی را از آغاز قرن هفتم هجر مورد مطالعه قرار می دهد : علم کلام - تاثیر علم کلام در شعر فارسی - بررسی مسائل کلامی در شعر فارسی - فردوسی - فرخی - عنصری - فخرالدین اسعد گرگانی - اسدی طوسی - قطران تبریزی - ناصر خسرو - ازرقی هروی - حکیم سنائی - عمعق بخارایی - قوای رازی - انوری - سوزنی سمرقندی - رشید وطواط - جمال الدین عبدالرزاق - خاقانی - ظهیر فاریابی - نظ...
بررسی مفهوم تعارض و انواع آن در فن جواب در شعر فارسی از آغاز تا قرن ششم1
مقالة حاضر به منظور بررسی دقیق فن جواب، که به معنای سرودن شعری با وزن، قافیه، و محتوای کلی مشترک با شعری از شاعری دیگر است و با انگیزة همسری یا برتریجویی سروده شده است، به روش توصیفی ـ تحلیلی نگاشته شد. با توجه به اینکه این دو انگیزه مبنای تعارض در معنی ناسازگاری و اختلاف نظر بین دو فرد (شاعر) است، با تمرکز بر اشعار چاپی فارسی از آغاز تا قرن ششم به ارائة تعریف این فن و بیان شرایط جوابگوی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023