اسماعیل شفیعی
استادیاردانشکدهی سینما ـ تئاتر، دانشگاه هنر، تهران
[ 1 ] - فضاهای دیجیتال و سنت خلق محیطهای انگارهگرایانه در صحنهپردازی تئاتر معاصر غرب
اصطلاح «محیط انگارهگرایانه» به فضایی اشاره میکند که دارای ظاهر گولزننده است و میتواند در مخاطب، تصوری غیرواقعی از آنچه واقعاً وجود دارد، ایجاد کند. این سنت از یونان باستان تاکنون استمرار داشته و به شکلهای مختلفی ساخته شده است. صحنهپردازی تئاتر معاصر غرب به مدد تکنولوژیهای نوین، فضاهای دیجیتالیای را ایجاد کرده که به آنها «دکور نرم» میگویند. این فضاها قادر به خلق محیطهای انگارهگرایان...
[ 2 ] - بررسی نمودهای آراء و نظریات باختین در تئاتر استانیهفسکی
ولادزمیر استانیهفسکی، یکی از شناختهشدهترین کارگردانان اخیر تئاتر میباشد. وی بعنوان موسس و کارگردان هنری گروه تئاتر گارژنیتزه، دستاوردهای بسیاری را در زمینههای فرآیند تولید و اجرای تئاتر کسب نموده و این دستاوردها مورد توجه بسیاری از گروههای اجرایی و نظریهپردازان قرار گرفته است. بنابر اعتقاد بسیاری از منتقدان و نظریهپردازان عرصهی تئاتر از جمله پال آلین محقق انگلیسی، مهمترین علل کسب دست...
[ 3 ] - الگوی مناسب آموزش مهارتهای "تفکر نقادانه" در نمایشهای سنتی عروسکی ایرانی (با تکیه بر خیمه شب بازی)
چکیده صاحبنظران، پیدایش "تفکر نقادانه" را در میان آموزههای سقراط دانسته و روش سوال پرسیدنش را معروفترین استراتژی "تفکر نقادانه" میدانند. تفکری که مهارتهای اصلی آن عبارتند از مهارتهای شناختی شامل: تعبیر، تحلیل، ارزیابی، دریافت معانی ضمنی، توضیح و خود تنظیمی و مهارتهای دیگری از جمله: طبقه بندی، آشکارسازی معنا، بررسی ایدهها و دهها مهارت دیگر در شمار مهارتهای فرعی آن بشمار میرود. همچنین ...
نویسندگان همکار