حسین ابراهیمی ناغانی

استادیار دانشکده هنر، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران

[ 1 ] - مجسمه های گچی سلجوقی

مجسمه‌های گچی در روند تبارشناسی و تاریخ نگاری هنر سلجوقی مهجور مانده است. این گونه کمال یافته حتی از آن روی که مصداق بارز و تجسم یافته اندیشه «تحریم شمایل نگاری» در شریعت و فقه اسلامی است؛ در احتساب ظرفیت­های هنری- صنعتی تمدن اسلامی نیز نادیده انگاشته و مورد بی­مهری واقع شده است.  با همه این تفاسیر وجود نمونه­های درخور توجه و برجای مانده مجسمه­های گچی از دوران سلجوقی، گواه آن است که هیچ عامل با...

[ 2 ] - زیبایی شناسی هنرهای قومی ایران؛ مبتنی بر قانون آمیختگی؛ نمونۀ سروده‌های قومی (با تاکید بر بختیاری)

هنرهای قومی ریشه در زمینه­ها و ادواری ناشناخته و مغفول دارد. هنرهای قومی ایران ویژگی­های مشخص زبانی و بیانی منحصر به­­فردی را که باید یک دورۀ هنری داشته باشد، داراست؛ یعنی مصادیق این دورۀ هنری با آنچه ما به عنوان هنرهای اسطوره­ای، هنرهای سنتی و هنرهای مدرن می­شناسیم، متفاوت است. با آنکه ذهنیت حاکم بر آن همان ذهنیت دنیای ابتدایی و اسطوره­ای­ است، فرم هنری آن با رمززدایی از جهان اسطوره­ای که تاری...

[ 3 ] - Model and Pattern of Safavid Brocaded Textiles (Case Study: Human Shape Designs)

Brocaded textile is made of gold or silver threads. This textile was produced during the Achaemenid period and in the Sassanid era, various designs were added, hence the evolution of this fabric proceeded. It was very much considered in the Timurid period with decorative effects and then was influenced by the narrative and illustrative aspects of Persian painting. With the domination of human i...

[ 4 ] - Aesthetics of Bakhtiāri Gabbeh on the Basis of Ethnic Art Paradigm

When we look at and compare examples of hitherto known traditional arts, we come across many linguistic, expressive, and even formal differences. Giving the mere title of “traditional” to the works produced in the Islamic era and even earlier is due to the failure to consider and explain a high art period in the Persian art; a period to incorporate a number of such works and to exclude them fro...

[ 5 ] - General characteristics of geometric patterns and knotting designs in roof Qajar palace-fortress of Chaharmahal and Bakhtiari Province

Knotting designs ornaments and geometric patterns in Islamic art have many common features. Perfection and implementation of knotting designs ornaments and the use of geometric patterns in Islamic Iran both refer to the Seljuk period. Qajar-era Chinese knot ornaments and geometric patterns had many ups and downs connected with the arrival of wild-Maby. During that period Iranian culture was und...

نویسندگان همکار