علی رضا بهارلو

کارشناس ارشد پژوهش هنر،دانشگاه کاشان، شهر کاشان، استان کاشان

[ 1 ] - بررسی نقوش و خاستگاه آن ها در فرش های سرزمین های اسلامی موجود در نقاشی های عصر رنسانس و پس از آن

نقاشی رنسانس، علاوه بر موضوعات و مضامین گوناگون، شامل اشکال و عناصر متعددی نیز می­شود که در این میان، تصاویر فرش – به­ویژه انواع اسلامی آن­- از بخش­های مهم وقابل توجه در ترکیب­بندی این نقاشی­ها است. هدف این پژوهش بررسی جایگاه این گونه فرش­ها در آثار نقاشی­غرب و مطالعه خاستگاه و منشاء اولیه آن­ها، در کنار بازشناسی سایر موارد مانند طرح­ها و نقوش مورد استفاده ­است. در این راستا، انتساب فرش­های یاد...

[ 2 ] - خاستگاه و دگرش مفاهیم در نمادپردازی‌های تصویری هنر فلسطین، با تاکید بر نقاشی معاصر و نقش‌مایه‌ی کاکتوس

هنر فلسطین در دهه‌های اخیر، خاصه در حوزه‌ی نقاشی، با گرایش به «نمادگرایی» به ارائه‌ی مفاهیم ارزشی پرداخته، هرچند تأثیرات غیرمستقیمِ مدرنیسمِ غرب را هم تجربه نموده است. نمادهای نقاشی فلسطین که طیف گسترده‌ای از عناصر و پدیده‌ها را شامل می‌شوند، در مواردی همسو با مضامین رایج و در مواقعی به دلیل شرایط خاص اقلیمی، سیاسی و مذهبی، مختص هنرمند فلسطینی‌اند. در این میان نقش‌مایه‌ی «کاکتوس»، از ظرفیت‌های بی...

[ 3 ] - جایگاه اجتماعی صنایع دستی و هنر‌های سنتی با نظری به مسگری کاشان در گذشته و امروز امیرحسین چیت‌سازیان* وحیدرضا جویباری** علیرضا بهارلو***

   تاریخ دریافت: 25/1/93   تاریخ پذیرش: 20/6/93چکیدهمسگری کاشان از جمله صنایع و هنرهای سنتی و کهن شهر تاریخی کاشان است که متاسفانه امروزه - همچون اغلب صنایع دستی و سنتی این شهر - با رکودی بی‌سابقه مواجه شده و جایگاه اصیل و واقعی خود را از دست داده است. قسمت عمده‌ای از بازار کاشان که بنا بر اَسناد و مدارک تاریخی و همچنین اقوال صنعت کاران این حرفه و عموم، زمانی سراسر حجره‌های مسگری و مسکوبی بوده، ...

[ 4 ] - From Hunting to Battle: Martial and Military Themes in Qajar Painting

Qajar pictorial arts contain different themes such as political and courtly, heroic and epic, religious, romantic, erotic and sensual, and decorative (vegetal and geometric). Among all these we should consider another subcategory, i.e. military theme. The numerous works in this field have been manifested in various media, including oil paintings, watercolors, wall paintings, tilework, lithograp...

[ 5 ] - قرابت‌های سبک‌شناختی و ساختاریِ پرتره‌های سلطنتی و عامیانه در عصر قاجار

نقاشی قاجار دارای مضامین گوناگون و بدیعی است که بهترین نمود آن در مکتب «پیکرنگاری درباری» جای دارد. این پرتره‌های درباری، در یک تقسیم‌بندی کلی، مشتمل بر سه حالت ایستاده، نشسته و سواره‌اند. در این بین، تک­چهره‌های نشسته به‌لحاظ ساختار فیزیکی و طرز ایستایی دارای مشخصاتی هستند که بعدتر در حوزه‌ی شمایل‌نگاری یا پیکرنگاری عامیانه جلوه‌گر می‌شوند. اما بازنمایی این چهره‌نگاره‌های سلطنتی در حیطه‌ی غیرد...

[ 6 ] - Criteria of Artistic Expression in the First and Second Half of Qajar Era with an Emphasis on the Murals of Royal Reception in Negarestan Palace and Nezamiyeh Mansion

Wall painting stands among the prominent art media for displaying royal themes in Qajar era. There were many murals in the palaces and buildings of that period now mostly destroyed, however descriptions or pictures of which are available in historical texts to study and observe. The royal (New Year) reception wall painting of Fath Ali Shah in Negarestan palace and that of Naser ad-Din Shah in N...