فاطمه سدرهنشین
کارشناسارشد هنر اسلامی دانشکدۀ هنر، دانشگاه تربیت مدرس، شهر تهران، استان تهران
[ 1 ] - تطبیق نقوش تزیینی معماری دورۀ تیموری در آثار کمالالدین بهزاد با تأکید بر نگارۀ «گدایی بر در مسجد»
حاصل تمهیدات شگرف هنرمندانی چون کمالالدین بهزاد در عرصۀ نگارگری اواخر سدۀ نهم همبستگی آن با معماری بود. به تصویر درآمدن فضاهای معماری و نقوش تزیینی آن در نگارهها در بناهای عظیم و باشکوه اطراف هنرمندان ریشه داشت.. تزیینات فراوان سطح بنا که بر حس وحدت و اثربخشی آن میافزود حتی بر لباس پیکرهها نیز نقش بست. بدین ترتیب، اگرچه حضور فضای معماری در تصویر اکثراً بهجهت ضرورت داستان به تصویر کشیده شده ...
نویسندگان همکار