قباد کیان مهر
دانشیار دانشکده صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان، شهر اصفهان، استان اصفهان.
[ 2 ] - تاریخیابی نسخۀ خطی دیوان سعدی با استناد به بررسیهای شیوۀ تذهیب آن (با تأکید بر نسخۀ خطی دیوان حافظ)
در میان نسخ خطی مجموعۀ «صارمالدوله»، موجود در کتابخانۀ ابنمسکویه شهر اصفهان، دیوانی از سعدی شیرازی با تذهیب عالی وجود دارد. بررسیها حاکی از آن است که شناسنامۀ این اثر دارای تاریخ اجرا نیست. مقالۀ حاضر با تکیه بر اطلاعات فنی اثر میکوشد تاریخ این اثر را مشخص کند. مقایسۀ این نسخه با نسخهای از دیوان حافظ متعلق به سال 1283ق موجود در همان گنجینه به یافتن این پاسخ کمک میکند. پس از بررسیهای دقیق...
[ 3 ] - طبقهبندی مضمونی کتیبههای نستعلیق در آرایههای چوبی وابسته به معماری دورۀ صفوی ایران
Abstract Calligraphy is the outstanding art of Islamic world. Hence, one can easily see the influence of the art of calligraphy in the Islamic art branches, including architectural decorations. The main purpose of this fundamental research, assess and compare the content of wooden Nastaliq inscriptions that have been used in architectural decoration in Safavid dynasty in Iran.The case studie...
[ 4 ] - مطالعة تأثیر عملی عرفان شیعی در هنر سنّتی مطالعة موردی شکلگیری هنر خاتم مربع از قرن هشتم ق
نفوذ عرفان شیعی در جامعة ایران در سدههای هفتم تا یازدهم ق به شکلی است که بر ذهن و رفتار مردم تأثیر گذاشته و در حوزههای مختلف، از جمله هنر، نتایج عملی به همراه داشته است. چگونگی ظهور هنر خاتم مربع میتواند نشانهای از حصول نتایج عملی مبانی فکری عرفان شیعی باشد. در این پژوهش سعی شده، با شیوة مطالعة کتابخانهای و تاریخی و بهرهگیری از مشاهدات عینی و استدلالی، صحت فرضیة مطروحه ارزیابی شود؛ فرضیه...
[ 5 ] - گونه شناسی تطبیقی خاتم غیرمثلث
آنچه از واژۀ هنر خاتم در ذهن نقش میبندد، سطحی است که با مثلثهای کوچک پوشانده شده است. این روش، خاتم مثلث نام دارد، ولی شیوههای دیگری نیز وجود دارند که در آنها بهجای مثلث از دیگر نقوش هندسی استفاده شده است. این آثار به طور کلی در گروه خاتم غیرمثلث دستهبندی میشوند. گروه خاتم غیرمثلث که شیوههای مختلف و نقوش متعددی را نیز شامل میشود، به سرعت در حال فراموشی است. همین امر باعث شده تا حدسهای...
[ 6 ] - مقایسهی وضعیت آموزش طراحی در مقطع کارشناسی رشتهی صنایع دستی در دانشگاههای ایران با دانشگاه نیویورک
صنایع دستی رشتهای است که علاوه بر عوامل فرهنگی، هویتی و تاریخی، عناصر طراحی نظیر مسائل کاربردی، ارگونومی و عوامل انسانی، شناخت مواد، زیباییشناسی و عوامل محیطی نیز در آن دخیل است. عدم تفکیک مفهومی انواع «طراحی» در برنامهی درسی موجب شده است که دانشجویان بدون شناخت فرایند علمی طراحی یک محصول از تعریف نیاز، گروه هدف، ایدهپردازی، ارزیابی، ارگونومی، استانداردها، نمونهسازی و در نهایت تولید، وارد ...
[ 7 ] - The Necessity of Considering Innate Aspects in Contemporary Handicrafts Education
Crafts masters have been trying to train good and committed artists by providing facilities and using suitable space. But it seems impossible to achieve this if not paying attention to the basic needs in the field of handicrafts education. In this study we will try to explain these basic needs in crafts education to determine that this issue is very important. This study seeks answering this qu...
[ 8 ] - مطالعه سیر تحول نقوش قوارهبری در مجموعه کاخهای گلستان
ارگ سلطنتی تهران بهعنوان مقر حکومتی سلسله قاجار (1208- 1343هـ.ق)، مجموعه متشکل از 6 بنای معظم، با کاربریهای گوناگون است که هر یک با تزیینات معماری متنوع و ممتازی آراسته شده است. از جمله این تزیینات که به طور گسترده در کلیه بناهای مجموعه کاخ گلستان به یادگار مانده، تزیینات قوارهبری چوب است که زینت بخش درها، پنجرهها و ... است. لذا هدف این مقاله بررسی و مطالعه ویژگیه...
نویسندگان همکار