عباس ایزدی
دانشجوی دکتری هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس
[ 1 ] - بررسی تطبیقی عناصر بصری نگارههای «دربار جمشید» و «دربار فریدون» در شاهنامهی طهماسبی با تأکید بر ترکیببندی نگارهها
از مهمترین ویژگیهای یک اثر هنری که میتواند بیانگر مفاهیم بهکاررفته در آن باشد، ترکیببندی و عناصر بصری آن است. این پژوهش که در آن نگارههای دربار جمشید و دربار فریدون از شاهنامهی طهماسبی انتخاب و موردمطالعه قرارگرفتهاند، به این سؤالات پاسخ داده است که چه عناصر بصری مشترک و با چه شباهتها و تفاوتهای مفهومی، در این نگارهها بهکاررفته و هرکدام نگاره، نقاش بهتر توانسته است عظمت دربار را به ...
[ 2 ] - مطالعه بصریِ پیکرههای نگاره "کاوه، طومار ضحاک را پاره میکند" از شاهنامه طهماسبی براساس نظریه گشتالت
مکتب روانشناسی گشتالت، از مهمترین مکاتب روانشناسی دهههای ابتدایی قرن بیستم است که، به دلیل توسعه قلمرو و ارتباط آن با فرآیند ادراک بصری، عرصه هنر نیز از تأثیرات آن بیبهره نمانده است. براساس نظریه گشتالت، در جریان ادراک بصری، ذهن انسان تمایل دارد عناصر تشکیلدهنده یک تصویر را، با در نظر گرفتن برخی قواعد، سادهسازی و سازماندهی نماید، بهطوریکه سازمان بنیانیافته، ماهیتی متفاوت با اجزا و ع...
نویسندگان همکار