مریم مونسی سرخه
دانش آموخته کارشناسی ارشد طراحی پارچه و لباس، دانشکده هنر، دانشگاه علم و فرهنگ، شهر تهران، استان تهران.
[ 1 ] - بررسی وجوه اشتراک و افتراق پارچههای عصر صفوی و عثمانی
آثار هنری همواره منعکسکنندۀ آراء هنرمندان بودهاند. در این میان، پارچهبافی صفوی در قرن10 تا اواسط 12ه.ق. و نیز پارچهبافی عثمانی در همسایگی ایران، در همین اثنای تاریخی، دارای گسترۀ وسیعی از نقش، رنگ، بافت و با ترکیببندیهای خاص بوده و حائز اهمیت بسیاری هستند. چهار نوع سبک بافت پارچۀ صفوی و پنج نوع سبک در دورۀ عثمانی رواج داشت. این پژوهش با هدف بررسی تطبیقی شاخصهای مذکور روی پارچههای ایران ...
[ 2 ] - "لباس و هویت: ابعاد هویت فرهنگی در لباس ایرانی"
فرهنگ ایرانی مجموعهای از سنن، آیین، مذهب و زبان است که توانسته در میان اقوام به اصولی نسبتاً واحد برسد. هویّت (پرسش از کیستی) از نگرشهای فرهنگی زاده شده و جایگاه انسان در هستی را نشان میدهد. هویّت گاه بالذات و گاه بالعَرَض است. مسألۀ پوشاک به عنوان یک شأن انسانی، نمودی از هویّت فرهنگی به شمار میرود. بنابراین، ارتباط هویّت و لباس اینگونه است که شأن عرضی یا صورت ظاهری لباس، برآمده از رفتار بشری و ب...
[ 3 ] - "تحلیل کیفی بصری دو پرده روایی عصر قاجار
پردهنگاری در عصر قاجار از هنرهای رایج پارچهآرایی است. نحوه بافت پردهها، نوع چاپ نقوش، کاربرد وسایل خاص در تزیین آنها، کیفیت دوختها، نوع روایات انتخابی و مکان استفاده از پردهها، همگی به میزان ارزشمندی آن میافزاید. اکنون نمونههایی از این هنر در موزههای ایران و جهان نگهداری میشود. دو پرده قلابدوزی با نقوش روایی از عصر قاجار -که در گنجینه موزه ملک و نیاوران نگهداری میشوند-دارای نقشمایه...
[ 4 ] - خوانش مضامین نقوش تزئینی در دیوارنگارههای حمام مهدی قلیخان مشهد و سه پارچه قلمکار دوره قاجار
نقوش تزئینی در معماری و منسوجات عصر قاجار منعکسکننده آراء هنرمندان عصر بوده است. تغییرات نقشپردازی بنابر زیباشناسی زمانه و میزان آرمانگرایی هنرمندان متفاوت است. اهداف اصلی پژوهش، بررسی مضامین نقوش تزئینی در معماری و منسوجات قجری و تبیین آراء هنرمندان ایرانی در اجرای تصویرنگاری در هنر عصر قاجار است. پرسش اساسی این نوشتار، کیفیت مضامین عاشقانه و حماسی نقوش تزئینی در معماری حمام مهدیقلیخان و سه پا...
نویسندگان همکار