خشایار قاضیزاده
عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد، شهر تهران، استان تهران
[ 1 ] - معرفی و تحلیل نقوش ابنیه در نگارههای منظومه یوسف و زلیخا از نسخه هفتاورنگ جامی مکتب مشهد
نسخه هفت اورنگ جامی در گالری فریر واشنگتن وجود دارد و شامل هفت منظومه است. یکی از این منظومهها، منظومه یوسف و زلیخاست که 6 مجلس از این داستان مصور شده است. با توجه به تنوع و گستردگی نقوش روی ابنیه نگارههای منظومه یوسف و زلیخا، لزوم شناسایی و دسته بندی این نقوش احساس شد تا برای علاقمندان و پژوهشگران آینده مورد استفاده قرار گیرد. هدف پژوهش حاضر شناسایی و معرفی انواع نقوش روی ابنیه نگارههای منظ...
[ 2 ] - بررسی جنبههای افتراق و اشتراک در نقاشی خیالینگاری و داستانهای مصور دنبالهدار
شباهتهای ساختاری در بیانگری تصویری دو شیوۀ هنری نقاشی خیالینگاری و هنرـصنعت داستانهای مصور دنبالهدار بهعنوان شاخه ای جدید و نوپا در جهان معاصر بسیار حائز اهمیت و قابل توجه است. ارائۀ شیوههای روایی در قالب داستانهای متنوع و بهجهت نمایش و ارائۀ موضوع در هر دو حوزه یکی مینماید، اما کارکردهای ساختاری و محتوایی دو گونۀ روایی، بهدلیل ویژگیهای فرهنگی متفاوت، دارای بیان و تاثیرات کاملاً متف...
[ 3 ] - سلاحهایی از نور و فرّ «بررسی موردی ستارههای هشتضلعی آئینهای در نگارههای شاهنامه صفوی والترز»
حرمت تصویرگری جانداران، موجب اعتلای هندسه اسلامی گردید؛ زمانی که تصویرسازی قرونوسطی به باروک منتهی میشد، هنر اسلامی به نقشونگارهای آیینهکاریها سوق پیدا میکرد. امتزاج آیینهکاری با نقوش هندسی و مشبک پنجرهها، روزنها و دربها باعث نمیشد بیننده از ورای آنها به جهان بیروح، هندسی نگاه بیندازد، بلکه همان جهانی بود که در نگاه عارفانه شرقی، تجلی حضور مالامال و معطر یزدان بود. نگاه معناشناخت...
[ 4 ] - تحلیل جامعهشناختی بازتاب تحولات اجتماعی در آثار نگارگری حسین بهزاد
تأثیرپذیری هنرمند از تحولات اجتماعی موجب تحول در هنر اوست. یکی از دورههای تاریخی ـ اجتماعی خاص ایران که هنر و هنرمندان تحت تأثیر آن قرار گرفتند، زمان وقوع جنگهای جهانی اول و دوم است. همزمانی قحطی و فقر ناشی از این جنگها با کودکی و نوجوانی حسین بهزاد، نگارگر معاصر، سبب شد این هنرمند از اوضاع اجتماعی زمان خود بهشدت متأثر شود. این مقاله با هدف شناخت چگونگی بازتاب وقایع اجتماعی در آثار بهزاد، ب...
[ 5 ] - مطالعه تطبیقی تصویرسازی و متن دو کتاب تعلیمات دینی چهارم ابتدایی سالهای 1360 و 1394 با محوریت مفهوم خداشناسی
هدف این مقاله بررسی این موضوع است که تصاویر درسهای مربوط به کتاب تعلیمات دینی چهارم ابتدایی تا چه میزان در خدمت بیان مفاهیم مربوط به خداشناسی که در متن کتاب بیان شده، بوده و در این دو بازه زمانی این میزان چه تغییراتی داشته است. فایدة این تحقیق آن است که ضعفها و نواقص این تصویرسازیها از منظر مطابقت با متن شناسایی و زمینهای برای اصلاح و بهبود این تصاویر پیدا شود. فرضیه اصلی این است که تصویرگر...
[ 6 ] - Ḥadīth in Islamic period art historiography: obstacles and restrictions
Ḥadīth is considering as the most important source to know the religion of Islam after the Quran. Therefore, studying Ḥadīths is necessary to know Islam teachings in respect of beauty, art and recognizing art condition in the early Islamic period. However, little attention is paid to Ḥadīth in art studies. For having the most out of Ḥadīths, obstacles and restrictions confronting the art resear...
[ 7 ] - بازسازی تاریخ وجغرافیای هنرهای کاربردی ایران بر اساس منابع مکتوب در سدههای نخستین هجری با تکیه بر فرش دستباف
عوامل آسیبرسان در هنرهای کاربردی بهخصوص فرش دستباف با عنایت به نوع مواد اولیه بهکاررفته در آن بیشترین آسیب را بر پیکر مطالعات تاریخی آن وارد مینماید. گستره این آسیب به حدی است که تاریخ فرش قرون نخستین ایران اسلامی را تقریباً خالی از آثار تمدنی نموده است. بازسازی تاریخ و جغرافیای فرش دستباف ایران در سدههای نخستین بر اساس منابع مکتوب تاریخی از اهداف این پژوهش میباشد. تحقیق حاضر در مبنا تح...
[ 8 ] - Retrieving Mystical Meanings in the Form and Structure of the Miniature of “Worldly and Otherworldly Drunkenness”
One of the most important aspects of an artistic expression in a work of art is the hidden form of its infrastructure. This item is especially noteworthy in Iranian painting. Symbolic and artistic expression in the works of the Safavid period are manifested in a well-organized manner in many paintings. Among the paintings depicted in the school of Tabriz II, the painting of Worldly and Otherwor...
نویسندگان همکار