شادی نقیب اصفهانی
کارشناسی ارشد، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان
[ 1 ] - مطالعه ارزشهای زیبایی شناختی نقش مایه های تزیینی سردر ورودی شمالی مسجد جامع اشترجان
مساجد مکانی برای حضور معنوی اقشار مختلف جامعه است که با نقشمایههای متنوع مزین شده است. مسجد جامع اشترجان، یکی از زیباترین مساجد دوره ایلخانی است که از لحاظ سردر ورودی، محراب و نقشمایههایی که در این مسجد به کار رفته، دارای اهمیت است و قابلیت بررسی و پژوهشهای بسیاری را دارد. این مسجد از ویژگیهای زیباییشناختی برخوردار است و ارزشهای بصری خاصی دارد. در این پژوهش، با هدف بررسی سردر مسجدجامع اشت...
[ 2 ] - ریخت شناسی نگاره سماع صوفیان منسوب به بهزاد
عالم نگارگریهای ایرانی، پر از رمزها و شگفتیهاست و نمیتوان تنها با حواس ظاهری آن را شناخت بلکه باید چشم باطن بیدار باشد تا درک آن به خوبی امکان پذیرد. بنابراین نقاشی ایرانی علاوه بر صورتهای ظاهری و مادی که در صفحه نقش بسته، دارای عالمی معنوی و روحانی است که در فضای نگاره قابل درک است. در این مقاله سعی بر آن است تا با هدف بررسی نگاره سماع صوفیان منسوب به بهزاد، از لحاظ ساختار و روابط فرمها و...
[ 3 ] - مطالعه تطبیقی فرم نقشمایه های چهار محراب دوره ایلخانی در استان اصفهان (اولجایتو، مقبره پیربکران، مسجدجامع اشترجان، مسجدجامع هفتشویه)
Molded motifs in Ilkhanid mihrabs are masterpieces of design and implementation. The aim of this study is to describe, analyze and compare the Oljaitu mihrab, Pirbakran mausoleum mihrab, Oshtorjan mosque mihrab and Haftshouyeh mosque mihrab in terms of plants and geometric motifs, proportions, structure and geometric relationships in a descriptive-analytic manner. Identification and comparison ...
[ 4 ] - مطالعه تناسبات، ساختار و نقشمایههای محراب مسجد جامع هفتشویه
تزیینات گچبری محراب هفتشویه با توجه به طرح و فرم، در ردیف محرابهای شاخص دوره ایلخانی قرار دارد. اکثر بررسیهای صورت گرفته به توصیف کلی این محراب، تاریخ اجرا و یا محدوده تاریخی آن پرداخته و کمتر به نقشمایههای تزیینی، نسبتهای طلایی و ساختار و روابط هندسی در به کارگیری آنها، توجه کردهاند. سؤالهایی که برای دستیابی به هدف میتوان مطرح کرد عبارتند از: «انواع نقشمایههای بهکارگرفته شده در این م...
نویسندگان همکار