مرتضی بابک معین
دانشیار زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
[ 1 ] - تجزیه و تحلیل مضمون عشق نزد پروست و استاندال با تکیه بر دو برداشت کلاسیک و مدرن از مفهوم آگاهی
از جمله مضامین اصلی اثر در جستجوی زمان از دست رفته اثر مارسل پروست مضمون عشق است، که میتوان ادعا کرد سایر مضامین دیگر در ارتباط با این مضمون بنیادین معنا میدهند. هرچند پروست در تحلیلی که از عشق در این اثر ارائه میدهد، از بینشی که استاندال در اثر خود، در باب عشق، مطرح نموده، تأثیر گرفتهاست و طبیعتاً نقاط مشترکی بین این دو بینش وجود دارد، اما نباید تفاوت اساسی که این دو بینش را از یکدیگر جدا ...
[ 2 ] - مارسل و سوان از زنها «استفاده» میکنند و با جهان «پراتیک»
اریک لاندوفسکی دو شکل ممکن ِ جستجوی خوشبختی را از یکدیگر تشخیص میدهد که با دو فرم متفاوت میل و سلیقه در ارتباط است: «میل لذت بردن از» و «میل خوشایند واقع شدن به». در خصوص «میل لذت بردن از»، که این مقاله صرفاً به آن میپردازد، میتوان دو برداشت متفاوت از لذت بردن را از یکدیگر تشخیص داد: اولین برداشت از لذت بردن مبتنی بر مالکیت یکطرفهای است که سوژه بر چیزها و افراد اعمال مینماید، و برداشت دوم صح...
[ 3 ] - تحلیل نشانه شناسی پوسترهای فرهنگی به مثابه متن در آغازدهه 80
نشانهشناسی پوستر بهمثابه متن، یک فرصت تحلیلی برای ورود بهجهان متن تجسمی است تا بهواسطه دلالتهای متنی آن، قدرت کشف و شناسایی مفاهیم موجود متنی ایجاد گردد. پوسترهای فرهنگی، یکی از مقولههای گرافیک با استفاده از نشانههای تصویری و نوشتاری ارتباط میان مخاطب و اثر را شکل داده، اما با میدان بیشتری برای نمایش تخیلورزی مواجه و از این نظر متمایزاند. این آثار در آغاز دهه 80، چون نقطه عطفی از لحاظ...
[ 4 ] - اخلاق جنبش و حرکت در شعر رنه شار
گزاف نگفته ایم اگر ادعا کنیم که همه شعر رنه شار شاعر فرانسوی مکان چالشی است میان «گشودگی» و «بستگی». در واقع در شعر او همیشه شاهد اشتیاق مفرط سوژه برای رفتن، گریز، و تغییر دائمی از سویی، و از سوی دیگر گرایش به بازگشت به مکان آغازینی که رفتن از آن آغاز می شود، می باشیم، بازگشت نه برای ماندنی دائمی، بلکه برای آن که سوژه از این مکان آغازین به مثابه سکوی پرتاب بهره گیرد و سکوی پرتاب چیزی نیست مگر م...
نویسندگان همکار