زهرا قاسمی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
[ 1 ] - تعامل و تقابل استعارههای مفهومی «زن» و «مرد» در شعر سیمین بهبهانی
امروزه زبانشناسان علوم شناختی به استعاره، تنها بهعنوان یک عنصر زینتی و جمالشناختی کلام نگاه نمیکنند، بلکه از این دیدگاه، استعاره شیوهای از مفهومسازی ذهنی است که در زبان نمود پیدا میکند و تجربههای حسی، جسمی، حوادث زندگی و میزان دانش زبانی کاربران از طریق تشبیه، قیاس و استعارهسازی با مفاهیم طبیعت، حیوانات، اجسام و ... ساختارهای زبانی جدیدی را میآفریند. این نوع آفرینشهای استعاری، نزد کا...
[ 2 ] - بررسی استعارههای مفهومی «زن» در شعرهای فروغ فرخزاد
در دیدگاه شناختی، اساس استعارهسازی تنها بر بنیاد شباهت نیست و استعاره، ریشه در اندیشه و ذهن و ادراک انسان دارد و استعارههای مفهومی، درک جدیدی از تجربه را برای انسان میسّر ساخته و معنای تازهای به آنها میدهد. در حقیقت، تجربه به مثابه یک اصل محسوب میشود که مفاهیم محیطی، طبیعی یا فرهنگی و دیگر مفاهیم موردنظر شاعر و یا نویسنده را بهواسطۀ قلمروهای مقصد و مبدأ توضیح میدهد. به این ترتیب، پژوهش مت...
[ 3 ] - تعامل و تقابل استعارههای مفهومی «زن» و «مرد» در شعر سیمین بهبهانی
امروزه زبانشناسان علوم شناختی به استعاره، تنها بهعنوان یک عنصر زینتی و جمالشناختی کلام نگاه نمیکنند، بلکه از این دیدگاه، استعاره شیوهای از مفهومسازی ذهنی است که در زبان نمود پیدا میکند و تجربههای حسی، جسمی، حوادث زندگی و میزان دانش زبانی کاربران از طریق تشبیه، قیاس و استعارهسازی با مفاهیم طبیعت، حیوانات، اجسام و ... ساختارهای زبانی جدیدی را میآفریند. این نوع آفرینشهای استعاری، نزد کا...
[ 4 ] - بررسی استعارههای مفهومی «زن» در شعرهای فروغ فرخزاد
در دیدگاه شناختی، اساس استعارهسازی تنها بر بنیاد شباهت نیست و استعاره، ریشه در اندیشه و ذهن و ادراک انسان دارد و استعارههای مفهومی، درک جدیدی از تجربه را برای انسان میسّر ساخته و معنای تازهای به آنها میدهد. در حقیقت، تجربه به مثابه یک اصل محسوب میشود که مفاهیم محیطی، طبیعی یا فرهنگی و دیگر مفاهیم موردنظر شاعر و یا نویسنده را بهواسطۀ قلمروهای مقصد و مبدأ توضیح میدهد. به این ترتیب، پژوهش مت...
نویسندگان همکار