محمدرضا حسنائی
.استادیار گروه انیمیشن، دانشگاه هنر، استان تهران، شهر تهران
[ 1 ] - بررسی دوازده اصل بازیگری در انیمیشن
چکیده بازیگر از ارکان هنرهای نمایشی به شمار می آید. بخش مهمی از تولید احساس درامات کی و انتقال آن به بیننده بر عهده بازیگر است. بینندگان و دوستداران فیلم نیز بیشتر از هر عنصر دیگری با بازیگران ارتباط برقرار میکنند. نظام ستار هسازی به عنوان کیی از موفق ترین نظام های اقتصادی هالیوود بر همین اساس شکل گرفته است. بدین خاطر همواره مسائل گوناگونی در مورد بازیگری در سینما و تئاتر مطرح است. اما در...
[ 2 ] - نکاتی پیرامون بازیگری در انیمیشن
چکیده این مقاله به بحث درباره تأثیر آشنایی انیماتور ها با فنون بازیگری در ساخت فیلم های موفق انیمیشن می پردازد. مسلماً شناخت یک انیماتور از هنر بازیگری با شناختی که یک بازیگر تئاتر از این هنر دارد، متفاوت است و باید هم چنین باشد. تلاش نویسنده بر این است تا محدوده و نوع شناخت انیماتورها را از هنر بازیگری به تصویر کشد. تقسیم بازیگری در انیمیشن به دو بخش «بازی باور پذیر » و «بازی جالب و دیدنی »...
[ 3 ] - بررسی شیوه بیانی تکنیک متامورف در بازنمایی تخیل شاعرانه در انیمیشن
در این مقاله، متامورف فراتر از یک تکنیک انیمیشن، و بهعنوان شیوهای بیانی که ساختار استعاری دارد، مورد مطالعه قرار میگیرد. منظور از ساختار استعاری، ساختاری دو بخشی است که در آن دو شکلی که قرار است به هم تبدیل شوند، دارای شباهتهای ظاهری و یا مفهومی با یکدیگرند. این شباهت، عامل جانشینی و معناسازی است. همچنین این تکنیک را میتوان قابل مقایسه با شعر و رویا که مصادیق تخیل شاعرانهاند، دانست. هدف ...
[ 4 ] - بازی رایانهای در مقام متن هنری بررسی و تحلیل وضعیت مواجهه با بازیهای رایانهای به مثابه آثار هنری
این مقاله به بررسی علمی بازیهای رایانهای و حضور این بازیها در فضای روزمره کنونی میپردازد و قصد دارد علاوه بر معرفی این رسانه سمعیبصری، پیامدها و اثرات ورود آن را به حیطه حیات ذهنی و عملی مخاطب انسانی تحلیل کند. از طرف دیگر، مقاله پیش رو، ریشهشناسی را در دستور کار خود قرار میدهد، و میکوشد از رهگذر بررسیهای تاریخی فشرده در مقوله بازیها و علوم رایانه، درکی همهگستر را در اختیار خواننده ...
[ 5 ] - چگونگی اثرگذاری شخصیت مسکات در انیمیشنهایِ تبلیغاتیِ محصولاتِ غذایی
شخصیتهای مسکات در طی چند دهه اخیر توانستهاند حضور خود را در عرصه تبلیغاتِ تلویزیونیِ محصولاتِ تجاری به معرض نمایش بگذارند. نقش مسکات در شناخت محصولات تجاری، سبب ارتباط آنان با مقوله برندسازی شد. از آنجا که بخش قابل توجهی از محصولات تجاری را، تولیدات خوراکی تشکیل میدهند، این پژوهش برآنست تا اثرگذاری شخصیت مسکات در انیمیشنهایِ تبلیغاتیِ محصولاتِ غذایی با هدف بازنمودِ هویتِ برندِ این محصولات را به عنوا...
[ 6 ] - داستانگویی تعاملی: مطالعه سهم مخاطب، مولف و روایت در انیمیشنهای واقعیت مجازی
انیمیشن واقعیت مجازی از یک سوی شبیه بازی و از سوی دیگر شبیه سینماست. از ویژگیهای انیمیشن مجازی، اصل پایگاهداده است که برخلاف سینما، قادر است همه اطلاعات را در اختیار مخاطب قرار دهد. در اینجا ارزشگذاری بوسیلهی تدوین نیست. مخاطب میتواند در صحنهی داستان حرکت و جست و جو کند. دوربین در دستان مخاطب است. مقاله حاضر با تکیه بر آرائ متفکرانی چون کامرون، وسمیر و شوتن، به این موضوع میپردازد که ...
نویسندگان همکار