فاطمه حسینی شکیب
استادیار گروه آموزشی انیمیشن، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر
[ 1 ] - منِ راوی؛ بررسی حالت های گوناگون من مؤلف در انیمیشن، با تکیه بر نظریه ی تحلیل رفتار متقابل اریک برن
علاوه بر تعریف رایج از منِ راوی، تعریف دیگری نیز برای این مفهوم قابل تصور است: روایت اول شخص به مثابه ی هرآنچه از ضمیر مؤلف برمی آید، فارغ از زبان شناسه ای اثر. با این نگاه می توان هر اثری را «روایت اول شخص» و محصول «منِ » مؤلف اثر دانست. این مقاله بر آن است حالت های گوناگون منِ فیلم ساز انیمیشن را تفکیک کند و در این مسیر از نظریه های اریک برن و اصطلاحات تحلیل رفتار متقابل بهره می برد. پرسش نخست م...
[ 2 ] - ساختار و کارکرد روایی صحنههای ترانه در انیمیشنهای بلند دیزنی
در بسیاری از انیمیشنهای بلند دیزنی یک یا چند ترانه اجرا میشود که در نگاه نخست، نقش سرگرم کنندگی در روایت اصلی دارند. این مقاله بر آن است که نشان دهد ترانهها کارکردی فراتر از میانپرده یا حتی انتقال صرف اطلاعات دارند. پرسش اصلی مقاله این است که «در صحنههای ترانه، چه گسستهایی از اسلوب و قواعد حاکم بر صحنههای دیگر رخ میدهد؟». در پاسخ به این پرسش نشان داده میشود که صحنههای ترانه تا انداز...
[ 3 ] - تحلیلی بر نظریه خودآگاهی در جنگل جهان زیرین کلاریسا پینکولا استس مطالعه موردی انیمیشن قلعه متحرک هاول (۲۰۰۵) اثر هایائو میازاکی
الگوی «اسطورهی یگانه» یا صورت تغییر یافتهی آن الگوی سفر قهرمان، الگویی بسیار شناخته شده میان نویسندگان و فیلمنامه نویسان است و بسیاری از آثار بزرگ جهان بر اساس این الگو نوشته شده یا بر آن منطبقند. این مقاله قصد دارد کمبودها و ناکاملیهای الگوی جوزف کمپبل برای قهرمانان زن را مورد بررسی قرارداده و پس از بررسی مدلهای مختلف سفر قهرمان زن، با معرفی الگوی «خودآگاهی در جنگل جهان زیرین» استس (۱۳۹۸)...
نویسندگان همکار