حامد مظاهریان
دانشگاه تهران
[ 1 ] - گونهشناسی و تحلیل هندسی و سازهای یزدیبندی در معماری ایران
پوشش یزدیبندی یکی از مهمترین عناصر معماری ایرانی محسوب میشود و در این مقاله با در نظر گرفتن آن به عنوان یکی از انواع کاربندی آسمانه بناهای معماری ایران، و با هدف دستهبندی، تحلیل هندسی و بررسی سازهای، سعی در بیان یک تعریف و بررسی ویژگیهای این پوشش معماری شده است. در این راستا، ابتدا با کنکاش در هندسه دو مورد از تاقهای کهن معماری ایران سعی در پی یافتن خاستگاه شکلگیری هندسه یزدیبندی شده ...
[ 2 ] - بازتجسد «پرسهزن» شهر مدرن در پیکر تماشاگر فیلم
پرسهزنی، نوعی گردش بیهدف در هزارتوی متروپولیس مدرن میباشد، که با گونهای از ادراک در حال عدمتمرکز توامان است. تماشاکردن و «جذبشدن» به جذابیتهای بصری و فضایی شهر، محرک اصلی پرسهزن است؛ کسی که در پی غوطهور ساختن خود در حسانیت جمعی فضاهای شهری میباشد، در جستجوی آمیختن و ذوبشدن با «توده جمعی» و سیلان آشوبهای شهری. در روند مشاهده مناظر شهری، «پرسهزن» از تصاویر شهری مانند دوربین سینما فیل...
[ 3 ] - درهم تنیدگی فولدهای فضایی و جسمانی در سینمای باروک
از آنجا که در رویکردهای معاصر، جنبه های لامسه ای دریافت فیلم کانون توجه اند، نمی توان ظرفیت های هنر باروک در فضاسازی سینمایی را نادیده گرفت. سینمای مبتنی بر هنر باروک، به جای تضمین سلطه و برتری اپتیکی سوژه/ناظر بر تصاویر، قلمرویی را شکل می دهد و تماشاگر را به رها شدن در فضای فیلم و همزیستی با بدن های فیلمی دعوت می کند. این پژوهش نظری که با روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است، می کوشد با بهره گیری ا...
[ 4 ] - بسط ادراکات فضایی تماشاگر از طریق امپاتی با کالبدهای فیلمی
مطالعه در روند شکلگیری و تکامل سینما، نمایانگر علاقه به تشریح حالت بدن انسانی و تسخیر حرکت جسمانی است. مرکزیت بدن در گسترش سینمای اولیه، نکتهای است که با توجه به «چرخش جسمانی» در تئوریهای معاصر فیلم، مورد توجه نظریهپردازان قرار گرفته است. تحلیل و بررسی تلاشهای پیشگامان اولیه سینما همچون ماری، مایبریج و ملیس، نمایانگر این مهم است که تبارشناسی تصویر متحرک را به جای الگوهای اپتیکی مرسوم در تئ...
[ 5 ] - ارتباط تعاملی فضاهای سینمایی و فضای شهری معاصر
بسیاری از نظریهپردازان سینمای اولیه (تام گونینگ، میریام هانسن، آن فرایدبرگ، جیمز دونالد و جولیانا برونو و...)، بر همزمانی اختراع سینما و شکلگیری و گسترش فضاهای شهرهای مدرن تاکید داشتهاند. میریام هانسن اظهار میکند که با جریان یافتن تصاویر متحرک فیلم در شبکه نوظهور شهر مدرن، سینما به عنوان رابطهای میان شهروندان و تجربه شهری عمل میکرد و بدین واسطه، در شکلدادن به «سیمای شهر» نزد شهروندان، سه...
[ 6 ] - تن یافتگی تماشاگر در فضای هاپتیکی فیلم
چکیده در برابر تمرکز سینمای اولیه بر همذاتپنداری بدنی تماشاگر با فیلم، با تکامل زبان سینمایی و سلطه سیستم روایی، جریانی عمده به سوی همذاتپنداری روایی شکل گرفت و آنچه که مرتبط با قلمرو بدن بود، به قلمرو ذهن منتقل شد. این انتقال به سلطه طولانی تئوریهای زبانشناختی و روانشناختی فیلم انجامید. در دهههای هفتاد و هشتاد میلادی، رابطه آپاراتوس سینما با پرسپکتیو رنسانسی گفتمان اساسی تئوری فیلم را ت...
[ 7 ] - تأثیر معماری بر درمان کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی
اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی اختلال رفتاری شایع در دوران کودکی است. دارای علائم بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری در بیمار میباشد. این اختلالات منجر به بروز مشکلات فردی و اجتماعی میشود. درمان استاندارد این اختلال بیشتر با تکیه بر داروها، آموزش و مشاوره بوده است. هدف از این مطالعه بررسی اثرات فضای معماری بر رفتار این گروه از افراد جامعه میباشد. به عبارت دیگر این مقاله به بررسی بهبود زندگی کودکا...
[ 9 ] - جغرافیای آمیختگی کالبدهای انسانی مثله شده و فضاهای قطعه قطعه در شهر سینماتیک
در فرایند مونتاژ، دو قطعه فیلم در کنار کیدیگر قرار میگیرند و به گونهای اجتنابناپذیر به یک ایده جدید شکل میدهند. مونتاژ، مفاهیم سنتی رابطه بدن فضا را دگرگون کرد و به سینما این توانایی را بخشید که فضا، زمان، و بدن انسانی را قطعه قطعه کند. کولشف یکی از نخستین سینماگرانی بود که با مونتاژ کردن اعضای بدنها، فضاها و لنداسکیپهای مختلف، و سپس شکلدهی به ساختاری دلخواه میان آنها، توهمی از پیو...
[ 10 ] - اندیشیدن سینمایی و قطعه قطعهسازی جغرافیای خیالی فرهنگی
In his discussion about the cultural treasures, Walter Benjamin argues that, “There is no document of civilization which is not at the same time a document of barbarism”. The most obvious instances of cultural treasures in Benjamin’s discussion are found in the monumental architecture, and the history has always shown that the rulers have been interested in these magnificent s...
[ 11 ] - طراحی کمپهای تفریحی- گردشگری (مطالعة موردی: سیلوانا)
هدف از ارائة این مقاله، بررسی، طراحی و ایجاد کمپ تفریحی- گردشگری در سیلوانا در غرب ارومیه است. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است و گردآوری اطلاعات از طریق منابع و بررسیهای میدانی انجام شده است. کمپها استراحتگاههایی هستند که در مسیرها یا در مناطق دیدنی و خوشآبوهوا و بهعنوان یک سایت تفریحی- گردشگری و ارائة خدمات به مسافران احداث میشوند و کاربریها و فضاهای متعددی دارند. استان آذربایجان غربی، ب...
[ 12 ] - تحلیل نظریات معاصر در مواجهه با زمینه در طراحی معماری
بیان مسئله:مسئلة زمینه از ابتدای تاریخ معماری چه به صورت ناخودآگاه چه آگاهانه، طراحی معماری را تحت تأثیر قرار داده است. با ظهور معماری مدرن، نظریاتی در مورد شیوة رویارویی با زمینه در طراحی مطرح و با نقد آن دیدگاهها در دورة پستمدرن و ورود اصطلاح زمینهگرایی به ادبیات معماری، به موضوع بحثبرانگیزی در میان اندیشمندان این حوزه تبدیل شد. هدف:هدف این پژوهش دستهبندی، تجزیه و تحلیل رویکردهای م...
[ 13 ] - گونهشناسی شبستانمحور مسجدهای تاریخی ایران با بهرهوری از سامانۀ اطلاعات جغرافیایی (GIS)
هدف از این پژوهش، گونهشناسی مسجدهای تاریخی ایران بر مبنای شبستان آنهاست. بدینمنظور با بررسی کالبد مسجدها، انواع شبستان تعریف و مسجدهای ایران بر این اساس دستهبندی شدند؛ سپس دادههای گونهشناختی رقومی و بهصورت توصیفی تحلیل شدند. در گامِ بعدی، اطلاعات گونهشناختی با استفاده از GIS بررسی شده و نقشههای پراکندگی و تراکم و پهنهبندی گونهشناختی مسجدهای تاریخی ایران حاصل شد. اگر انواع کنارِهمنشی...
[ 14 ] - Comparative Evaluation of the Effect of Color Factor on Desirability of Urban Furniture Case study; Masjed Hakim and Mohammadbagher Sadr Axes in Isfahan City
The color is one of the forgotten elements in designing urban spaces that can provide legible and harmonic environment for citizens in Islamic cities, according to the principles, values, beliefs and natural and climatic features. Unfortunately, the rapid growth of the urbanization phenomenon in recent decades, especially in developing countries, has dramatically changed the urban landscape, th...
نویسندگان همکار