بهارک محمودی
دکتری علوم ارتباطات، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
[ 1 ] - «تجربۀ تهران»: تصویر تهران در فیلمهای نسل امروز سینمای ایران
مقالۀ حاضر به مطالعۀ بازنمایی شهر تهران در آثار فیلمسازان نسل متأخر سینمای ایران اختصاص یافته است. در این پژوهش، با تأکید بر مفهوم ذهنیت نسلی، بر این پرسش تأمل میکنیم که کارگردانان دهههای هشتاد و نود سینمای ایران چه ذهنیتی دربارۀ تهران دارند و در آثار خود به نمایش گذاشتهاند. بدینمنظور، فیلمهای بهنمایشدرآمده از کارگردانان نسل چهارم سینمای ایران که از بستری شهری برخوردارند، انتخاب شدهاند...
[ 2 ] - تخیل تهران: مطالعة «منظر ذهنی شهر» در سینمای دهة چهل و پنجاه ایران
مطالعة این امر که سینمای ایران در دهة چهل و پنجاه خورشیدی به چه تخیلی در باب تهران دامن زده است از اهداف اصلی نگارش این مقاله بهشمار میرود. این مطالعه از خلال تفسیر چهار فیلم که از تأثیرگذارترین فیلمهای دو دهة مورد نظر در دو سر طیف عامهپسند (گنج قارون: سیامک یاسمی)، (خاطرخواه: امیر شروان) و نخبهگرا (خشت و آیینه: ابراهیم گلستان)، (رگبار: بهرام بیضایی) قرار میگیرند به انجام رسیده است. نتای...
[ 3 ] - تصویر شهر تهران در سینمای داستانی ایران (پس از انقلاب)
هدف از نگارش این مقاله توصیف شهر و تجربه مدرنیته در ایران پس از انقلاب از دریچه سینماست. در واقع قصد داریم با میانجیگری سینما و تصویری که از شهر ارائه کرده، تأملی انتقادی داشته باشیم بر تجربه مدرنیته در ایران بعد از انقلاب، چراکه شهر تهران در آثار سینمایی همواره نماد امری مدرن و در تقابل با سنت قرار گرفته است.آرای تنی چند از اندیشمندان انتقادی همچون تضاد و تناقض درونی مدرنیسم در اندیشه برمن، ت...
[ 4 ] - معنابخشی به امر ظاهراً بیمعنا بازخوانی و نقد کتاب معنابخشی به زندگی روزمره
هدف از نگارش مقالۀ حاضر معرفی، بازخوانی، و نقد کتاب معنابخشی به زندگی روزمره است که در سال ۲۰۰۹ توسط سوزی اسکات، نویسندۀ انگلیسیتبار، بهرشتۀ تحریر درآمده است. کتاب تلاش میکند که در ده فصل تمامی سرفصلها و ابعادِ مفهوم «زندگی روزمره» بهمنزلۀ مفهومی جامعهشناسانه را، که تاکنون در این عرصه مغفول مانده بوده، بکاود و آنها را موردمداقه قرار دهد. فرض نویسنده بر این اساس شکل گرفته است که ...
نویسندگان همکار