جهانگیر مسعودی
دانشیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
[ 1 ] - گذار از انسان اخلاقی به انسان الهی؛ رهیافتی نو به سازمان کرامتمدار
هدف: دستیابی به رهیافتی نو برای ایجاد سازمان کرامتمدار با مقایسۀ مبانی انسانشناسی و کرامت انسانی مکاتب فلسفی کانت(انسان اخلاقی) و علامه طباطبایی(انسان الهی). روش: بازاندیشی و مقایسۀ مبانی انسانشناسانۀ دو مکتب فلسفی با رویکردی تحلیلی- منطقی و راهبرد کلان کیفی از نوع استفهامی به روش گونهشناسی. یافتهها: محوریت انسان الهی، عبودیت و بندگی خداست و کرامتش امری الهی با انواع ذاتی و اکتسابی و با مر...
[ 2 ] - تبیین نقشِ نیّت در ارزش اخلاقی از منظر ملاصدرا
این نوشتار به بررسی نقش نیّت در ارزش اخلاقی - از منظر ملاصدرا - میپردازد. بر این اساس، چند فرض در رابطه با نقش نیّت در ارزش اخلاقی - از منظر ملاصدرا - مطرح میشود. این فروض به این صورت، تحلیل میشوند که آیا نیّت از منظر ملاصدرا، در ارزشدهی به فعل اخلاقی نقش دارد؟ بر فرض که ملاصدرا این نقش را پذیرفته باشد، آیا این نقش را میتوان به فاعل اخلاقی هم تعمیم...
[ 3 ] - شهود عقلانی از منظر افلاطون و فلوطین
افلاطون و فلوطین، بهعنوان دو تن از تأثیرگذارترین فیلسوفان دورۀ کلاسیک، توجه ویژهای به شهود داشتهاند. تفاوتهایی که این دو در مباحث فلسفی مختلف دارند، موجب میشود که نگاه واحدشان به شهود را مورد تردید قرار دهیم. مسئلۀ جدی جستار حاضر این است که شهود در نظر هر یک از این دو فیلسوف به چه معناست، با چه روشی حاصل میشود، چه ویژگیهایی دارد و به کدام امور تعلق میگیرد؟ پاسخ این پرسش، که در پایان روش...
[ 4 ] - مطالعه تطبیقی آرای فخررازی و ملاصدرا دربارۀ عالمان به تاویل متشابهات با تأکید بر اصطلاح قرآنی «الراسخون فیالعلم»
تأویل پذیربودن یانبودن متون مقدس و کتب آسمانی از جمله مسائل مطرح میان اندیشمندان مسلمان وغیرمسلمان بوده است.به گونه ای که در دستگاه سنتی تفسیرکتاب مقدس،از تعابیری چون «بطن»،«معنای ناپیدا»،«معنای آشکار»،و«عالمانبهتاویل» در مبحث تاویل استفاده شده است.ودر این باب اینکهچهکسانیصلاحیتتاویلمتشابهات رادارند؟ازجمله مسائل موردمناقشه بین پژوهشگران،بوده است . وجودچنین تعارضی مارابرآن داشت که پژوهشی ...
[ 5 ] - وامداری عرفان اسلامی از تشیع یا بالعکس؟ (بازخوانی دیدگاه هانری کربن)
در مورد نسبت و رابطه میان عرفان اسلامی و دیدگاه تشیع همیشه این سوال مطرح بوده که کدامیک اصل و دیگری فرع محسوب میشود. این سوال زمینهای برای اکثر متشرقین و گروهی از منتقدان فراهم ساخت تا بدون توجه به مبادی تاریخی و مبانی هریک از ایندو دیدگاه، به اتهامی دامن زنند که هنوز هم نمونههایی از آن در میان متفکران اسلامی دیده میشود. این گروه معتقدند متفکران عارف مسلک شیعی، مطالب خاصی از عرفان اسلامی به...
[ 6 ] - نقد دیدگاه ملاصدرا در مورد «بهرهمندی جمادات از حیات و علم» از منظر قرآن کریم
درباره بهرهمندی جمادات از حیات – بهمعنای کمال وجودی که مبدأ علم و فعل ارادی است - اختلاف نظر وجود دارد. دیدگاه مشهور این است که جمادات از حیاتِ همراه با علم و فعل برخوردار نیستند. اما ملاصدرا معتقد به عینیت مطلق وجود با حیات و علم است، و میگوید همان طور که وجود حقیقت تشکیکی است، حیات و علم هم تشکیکی و دارای مراتب مختلف شدید و ضعیفاند، و هر موجودی متناسب با مرتبه وجودی که دارد، بهرهمند از ا...
نویسندگان همکار