جمال رضایی
[ 1 ] - بررسی الگوی خانواده سالم در سیره پیامبر اسلام(ص)
نهاد خانواده از منظر اسلام، دارای جایگاه و قداست ویژه ای است که قابل مقایسه با هیچ نهاد دیگری نیست. در حدیثی از پیامبر خدا (ص) آمده است: «ما بُنِیَ بِناءٌ فی الإسلامِ أحَبَّ إلَی الله تَعالی مِن التَّزویجِ» (شیخ صدوق، 1426ق، ج3:383). در اسلام هیچ بنیادی نزد خدا محبوب تر از ازدواج نیست. تشکیل خانواده، دارای حکمت ها و دلایل متنوّع روانی، اخلاقی، اجتماعی و دینی است که رسیدن به آرامش و ایجاد مودت و رحمت بین اعضای ...
[ 2 ] - بررسی مبانی فقهی محاربه و حد آن
آیۀ 33 سورۀ مائده مبنای تبیین موضوع و حکم محاربه با خدا و رسول و افساد فی الارض است. با توجه به تفاسیر و روایات وارده در این خصوص فقهای شیعه محاربه را بر کشیدن سلاح برای ترسانیدن مردم تعریف کردهاند، اما از تعریف امام خمینی شرط سومی نیز برای آن به دست میآید که عبارت است از قصد افساد در زمین. مجازات محاربهکنندگان با خدا و رسول نیز در آیۀ مذکور چهار نوع تعیین شده است که عبارتاند از کشتن، بر دا...
[ 3 ] - بررسی الگوی خانواده سالم در سیره پیامبر اسلام(ص)
نهاد خانواده از منظر اسلام، دارای جایگاه و قداست ویژه ای است که قابل مقایسه با هیچ نهاد دیگری نیست. در حدیثی از پیامبر خدا (ص) آمده است: «ما بُنِیَ بِناءٌ فی الإسلامِ أحَبَّ إلَی الله تَعالی مِن التَّزویجِ» (شیخ صدوق، 1426ق، ج3:383). در اسلام هیچ بنیادی نزد خدا محبوب تر از ازدواج نیست. تشکیل خانواده، دارای حکمت ها و دلایل متنوّع روانی، اخلاقی، اجتماعی و دینی است که رسیدن به آرامش و ایجاد مودت و رحمت بین اعضای ...
[ 4 ] - بررسی مبانی فقهی محاربه و حد آن
آیۀ 33 سورۀ مائده مبنای تبیین موضوع و حکم محاربه با خدا و رسول و افساد فی الارض است. با توجه به تفاسیر و روایات وارده در این خصوص فقهای شیعه محاربه را بر کشیدن سلاح برای ترسانیدن مردم تعریف کردهاند، اما از تعریف امام خمینی شرط سومی نیز برای آن به دست میآید که عبارت است از قصد افساد در زمین. مجازات محاربهکنندگان با خدا و رسول نیز در آیۀ مذکور چهار نوع تعیین شده است که عبارتاند از کشتن، بر دا...
نویسندگان همکار