احمدرضا بسیج
دکترای مدرسی معارف اسلامی گرایش قرآن و منابع اسلامی. عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
[ 1 ] - فرهنگ اسلامی در تقابل با نسبیت فرهنگی
نسبیت فرهنگی به معنای ارزشمند بودن همه فرهنگها و اعتقاد به این که فرهنگها قیاس ناپذیرند؛ زیرا شرایطی که فرهنگها در قالب آنها شکل میگیرند متفاوت هستند؛ پس فرهنگ هیچ ملتی با فرهنگ دیگر ملل قابل قیاس نیست. نقطه مقابل نسبیت فرهنگی، قوم مداری است که اعتقاد به برتری فرهنگ خود بر دیگر فرهنگها دارد.موضوع این مقاله، تبیین نظری و راستیآزمایی نسبیت فرهنگی از منظر گزارههای دین مبین اسلام است.سوال اص...
[ 2 ] - فرهنگ اسلامی در تقابل با نسبیت فرهنگی
نسبیت فرهنگی به معنای ارزشمند بودن همه فرهنگها و اعتقاد به این که فرهنگها قیاس ناپذیرند؛ زیرا شرایطی که فرهنگها در قالب آنها شکل میگیرند متفاوت هستند؛ پس فرهنگ هیچ ملتی با فرهنگ دیگر ملل قابل قیاس نیست. نقطه مقابل نسبیت فرهنگی، قوم مداری است که اعتقاد به برتری فرهنگ خود بر دیگر فرهنگها دارد.موضوع این مقاله، تبیین نظری و راستیآزمایی نسبیت فرهنگی از منظر گزارههای دین مبین اسلام است.سوال اص...
[ 3 ] - نسبیت فرهنگی و نقد آن با تأکید بر آموزههای قرآنی
یکی از جنبههای مهم و عام در دوران پست مدرنیسم نگاه نسبیگرایانه به هر چیز از جمله فرهنگ است. از این رو بررسی مفهوم فرهنگ و سرنوشت تاریخی و عقاید و نظریات پیرامون آن هماره از دل مشغولیهای اصلی اندیشمندان جامعهشناسی بوده است. نسبیگرایی فرهنگی به معنای ارزشمند بودن همه فرهنگ ها و قوم مداری به معنای برتر دانستن فرهنگ جامعه و گروه خود، موافقان و مخالفان زیادی همراه با نظریات و نقدهای گوناگون به ...
نویسندگان همکار