زهرا کلباسی
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان
[ 1 ] - نقد و بررسی دلالتِ روایتِ «ضَعوا هذِهِ الآیاتِ...» بر نزول گسستهی سورههای قرآن
طبق روایتی در منابع عامه، عثمان در حاشیهی پاسخ به سؤال اعتراضی ابن عباس دربارهی دلیل حذف بسم الله از ابتدای سورهی توبه و اتصال آن به انفال، تأکید میکند که جایگاه تمامی آیات-جز دو سورهی توبه و انفال- توسط پیامبر(ص) تعیین شده است. برخی معاصران با تکیه بر این توصیف عثمان، قائل به چینش آیات برخلاف سیر طبیعی نزولشان یا به عبارتی نزول گسستهی سورههای قرآن شدهاند. در حالی که تأمل در اسناد چندگ...
[ 2 ] - کاوشی در تاریخگذاری سوره حجرات و نقش آن در نقد روایات ترتیب نزول
بیشتر مفسران تنها به مدنی بودن سوره حجرات تصریح کرده و این سوره را فاقد قراین لازم برای تاریخگذاری دانستهاند. اما با توجه به سورههای قبل و بعد این سوره در روایات ترتیب نزول، زمان نزول سوره حجرات بهطور تقریبی به اوایل سال ششم هجری باز میگردد. در حالی که تتبع در روایات سبب نزولِ ذیل سوره حجرات و گزارش مورخان از وقایع پس از فتح مکه، نشانگر نزول این سوره در نیمه اول سال نهم هجری، مصادف با ورود ...
[ 3 ] - قاعده تفسیری «عمومیت خطابهای مفردِ قرآن»
قاعدۀ تفسیری به قواعد کلی مفسران در تبیین آیات اطلاق میگردد که حمل خطابهای مفرد قرآن بر عموم مردم بهجای شخص رسول اکرم (ص) یکی از این قواعد بهشمار میآید. این قاعده که یکی از پرکاربردترین قواعد تفسیری همۀ مفسران در طول تاریخ است، بیشتر ذیل آیاتی که به نظر مفسر با شؤون پیامبر در تعارض بوده، بهکار رفته است؛ بهگونهای که هرچند این قاعده منحصر در آیات عتاب نیست، اما استفادۀ حداکثری از آن ذیل آ...
[ 4 ] - شناخت آخرین سوره نازل شده و تأثیر آن بر چگونگی تعامل با غیر مسلمانان
برخی از آیات دو سوره توبه و مائده در خصوص تعامل با اهل کتاب و مشرکان دارای تعارض ظاهری است. گروهی از مفسران در رفع این تعارض، قائل به تأخر سوره توبه و به تبع آن، نسخ آیات متعارض سوره مائده گردیدهاند. گروهی نیز با اعتقاد به تأخر سوره مائده، آیات آن را محکم دانستهاند، اما در رفع تعارض آن با سوره توبه، اغلب یا به تأویلات عجیب در مفهومیابی آیات سوره مائده متوسل شدهاند، یا به تقابل آیات این دو س...
[ 5 ] - مخاطب شناسی و تاریخ گذاری آیه 91 سوره انعام
مخاطبشناسی و تاریخگذاری آیه 91 انعام یکی از اختلافات تفسیری مسلمانان از قرون ابتدایی تاکنون بوده که همواره مناقشاتی را ذیل این آیه برانگیخته است. برخی برخلاف قراین صریح این آیه عتابآمیز، مخاطب آن را مشرکان پنداشته و در اثبات دعاوی خود، به عدم تعامل پیامبر با اهل کتاب در مکه استناد ورزیدهاند. در حالی که برخی دیگر با عنایت به قراین متنی آیه، مخاطب آن را یهودیان دانستهاند، لیکن با تکیه بر پ...
[ 6 ] - بازخوانی شخصیت عبدالله ابنسلام و جایگاه وی در زمان حیات پیامبر و دورۀ خلفا بر اساس روایتها و گزارشهای تاریخی
بازخوانی گزارشهای تاریخی حاکی از آن است که ابنسلام در سال نخست هجری مسلمان شد؛ اما در غزوات و رویدادهای شاخص عصر پیامبر(ص)، نقش درخور توجهی ایفا نکرد. در حالی که پس از رحلت پیامبر(ص)، با نزدیکی به دستگاه حکومت، به عنصری مؤثر تبدیل شد. چنانکه در دوران ممنوعیت گسترش حدیث، جواز نقل روایت یافت و آشکارا از عملکرد خلفا، به ویژه در شورش علیه عثمان، دفاع میکرد. در مقابل، خلفا و بنیامیه نیز با انگی...
[ 7 ] - خوانشی نو از تاریخ گذاری سوره ی نصر
سوره نصر در دیدگاه اندیشمندان علوم قرآنی به آخرین سورهی قرآن مشهور است. روایات فراوان مبنی بر آخر مانزل بودن این سوره و نزول آن در آستانهی رحلت پیامبر(ص) نیز مؤیدِ این دیدگاه مشهور است. از دیگرسو مورخان نزول سوره نصر را پس از فتح مکه گزارش کردهاند که این دیدگاه نیز با روایات فراوانی که از نزول سوره نصر در فتح مکه یا دو سال پیش از رحلت پیامبر(ص) خبر میدهند، تقویت میگردد. مؤیدات هریک از دو دی...
[ 8 ] - خوانشی نو از آیات اذن قتال «أذن للذین یقاتلون...» با تکیه بر نزول مکی سوره حج
براساس روایات ترتیب نزول تاریخگذاری سوره حج به سال پنجم هجری خواهد رسید. لیکن بسیاری از مفسران برخلاف روایات مذکور، بهسبب وجود آیات اذن قتال در این سوره، قائل به نزول آن در سال اول هجری شدهاند. در عین حال سیاق مکی سوره حج موجب شده تا اغلب مفسران این سوره را آمیزهای از آیات مکی و مدنی، بدون تعیین زمان دقیق نزول بدانند. مستندات مفسران در نزول مدنی سوره حج بر اقوال متقدمان، برخی روایات شأن نزو...
نویسندگان همکار