حمیدرضا افشار
استادیار گروه هنرهای نمایشی، دانشگاه هنر تهران، تهران.
[ 1 ] - تحلیل اجتماعی تکوین موج نوی سینمای کرد بر بستر سینمای قومی ایران
تحلیل و واکاوی جریانهای سیاسی – اجتماعی مؤثر بر شکلگیری موج نوی «سینمای کرد» در دوران اصلاحات، هدف اصلی این مطالعه است. به همین منظور در یک خوانش استنتاجی و به روش تفسیری - تحلیلی در قالب یک تحلیل مقولهبندی با استناد به مدل پیشنهادی محققان که شکل بومیشده نظریههای نوول اسمیت، تری لاول و جُرج هواکو در پیدایی موجهای نو در سینما است، به چگونگی تکوین «فیلم به زبان کردی» بر بستر سینمای روشنفکری ...
[ 2 ] - بررسی «امر واقع» در سینمای اصغر فرهادی بر اساس آرای اسلاوی ژیژک
پژوهش کیفی حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و با رویکرد روانکاوانه ی اسلاوی ژیژک و با تأکید بر سه فیلم درباره ی الی، جدایی نادر از سیمین و گذشته، به مطالعه ی «امر واقع» در سینمای فرهادی می پردازد. در این مقاله، تبعات توصیف ناپذیر رویایی با مرگ، به عنوان امر واقع در سه فیلم تبیین شده، و کلبی مسلکی سوژه ها، فقدان قهرمان و تداخل فانتزی ها به عنوان عوامل برسازنده ی امر واقع مطالعه و بررسی شده است. نتیجه آ...
[ 3 ] - درآمدی بر اقتصاد تئاتر در ایران
چکیده در این مقاله، با نگاةکلی به اقتصاد هنر و با در نظرگرفتن اصول و دیدگاههای اقتصادی و فرهنگی حاکم بر جامعه امروز ایران، رابطه اقتصاد وتولید تئاتر مورد بررسی قرار گرفته است. اگر به تئاتر به عنوان یک محصول فرهنگی بنگریم که از ساز و کارهای مختلف تولید تا اجرا برخوردار است و مانند هر کالای دیگری قابلیت مصرف شدن دارد، بطوری که بخشی از نیازهای انسانی ما را تامین میکند، میباید همانند هر کالای دی...
[ 4 ] - کارکرد نظریههای جامعهشناسی در تحلیل فیلم مطالعه موردی تحلیل فیلم «لاکپشتها هم پرواز میکنند»
این مطالعه تلاشی است برای ارائه شیوهای کارکردی در خوانش فیلمهای سینمایی تا نشان دهد چگونه با استناد به نظریات جامعهشناسی میتوان دنیای فیلم را مورد واکاوی قرارداد. به همین منظور فیلم ««لاکپشتها هم پرواز میکنند»» برای تحلیل عملی انتخاب شد. با بررسی آرای اندیشمندان مختلف در بحث تئوریهای رفتار جمعی، نظریه «فشار ساختاری» نیل اسملسر بهعنوان الگوی اصلی مطالعه انتخاب و ضمن تطبیق حوادث فیلم با ...
[ 5 ] - بررسی ساختار دیداری فیلمهای اصغر فرهادی (با بررسی سه فیلم «دربارة الی»، «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته»)
ساختار دیداری در یک فیلم، ساختمانی به هم پیوسته از عناصر بصری آن فیلم است که از آن برای پیشبرد قصه، تولید معنا و انتقال احساس استفاده میشود. از این رو برای شناخت آثار هر فیلمسازی، یکی از بهترین راهها، شناخت ساختار دیداری آثار او و بررسی شگردهایی است که او برای آرایش عناصر دیداری مورد استفاده قرار میدهد. هدف از این پژوهش، دستیابی به چنین شناخت و تحلیلی در فیلمهای اصغر فرهادی است. البته منظو...
[ 6 ] - زیباییشناسی فرم دیداری در فیلمهای بهرام توکلی (با بررسی سه فیلم پرسه در مه، اینجا بدون من و آسمان زرد کمعمق)
فرم دیداری در سینما، ساختاری بههمپیوسته از عناصر بصری درون قاب فیلم است. از این ساختار برای پیشبرد قصه، تولید معنا و انتقال احساس استفاده میشود. یعنی بیان سینمایی، بیش از هر چیز، از راه ساختمان دیداری فیلم صورت میگیرد. بنابراین میتوان گفت پژوهش در باب ساختار دیداری فیلمها یکی از مهمترین وظایف در شناخت سینمای یک کشور است. بهرام توکلی نمونۀ بسیار خوبی است که از راه بررسی فیلمهای او میتوا...
نویسندگان همکار