فرزین محمودی پاتی
استادیار گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران
[ 1 ] - اولویت بندی سیاستهای مشارکتی در بازآفرینی شهری با تأکید بر احتمال وقوع ناسازگاری میان بهره وران؛ مطالعه موردی: برنامه بازآفرینی بافت قدیم آمل
یکی از دلایل اصلی شکست برنامههای بازآفرینی شهری، ناسازگاریهایی است که بر سر منافع، میان بهرهوران کلیدی مختلف در راستای اجرای سیاستهای مشارکت محور آن رخ میدهد.از پیامدهای این وقوع ناسازگاری میتواند به تأخیر افتادن جدول زمانبندی اجرا، افزایش هزینهها و کاهش کارایی و مطلوبیت باشد که در نتیجه برنامه از دستیابی به اهداف خود باز خواهد ماند. برنامه بازآفرینی بافت قدیم آمل نیز از این امر مستثنی ...
[ 2 ] - واکاوی لایههای معنایی در نگارههای نسخهی خاوراننامه با رویکرد آیکونولوژی
منظومهی حماسی - مذهبی خاوراننامهی ابن حسام خوسفی، در سال 830 ه.ق سروده و تصاویر و تذهیب نسخه، کار «فرهاد نقاش» دانسته شده است. نگارگر با به تصویر درآوردن این اثر ادبی، دایره دلالتهای آن را گسترش داده و لایههای معنایی جدیدی بر آن افزوده است. مسئلهای که مطرح میشود این است که چه لایههای معنایی آشکار و پنهانی در نگارههای خاوراننامه وجود دارد. از اینرو ضروری مینماید که این گنجینهی هنری ...
[ 3 ] - ارزیابی اثرات ترافیکی احداث ساختمانهای بلندمرتبه بر ظرفیت قابلتحمل شبکه دسترسی پیرامون آنها (مطالعه موردی: مجتمع تجاری اداری رسالت)
در دهههای اخیر بلندمرتبهسازی همواره بهعنوان یک پدیدهی مهم و اساسی موردبحث بوده است. بدیهی است تغییر بیرویه کاربری زمین شهری و افزایش تراکم بیرویه در کاربریها، مسائل و مشکلات بسیاری را در مقیاس شهر ایجاد مینماید. آنچه بیشتر بر اینگونه ساختوسازهای بدون برنامه تأثیر منفی میگذارد، عدم ملاحظه نسبت به موقعیت و یا ویژگی مکانهایی است که تقاضای افزایش تراکم و یا تغییر کاربری برای آنها صورت ...
[ 4 ] - بررسی تأثیر آموزه های بینامتنیت بر تحلیل هنرهای کاربردی(مطالعه موردی نقوش تزیینی سفال های نیشابور)
هنرهای کاربردی از مهم ترین آثار به جای مانده ی تمدن کهن ایران است. این آثار موضوع مطالعه و پژوهش رشته های مختلفی بوده و از جنبه های گوناگونی به آن ها پرداخته شده است. تحلیل های انجام شده در برخی از رویکردهای پژوهشی، ابعاد مختلف این آثار را به طور مستقل و یا نهایتاً در بستر دوره ی تاریخی ای که آثار در آن پدید آمده اند مورد بررسی قرار می دهند. از این دست، شاهد پژوهش هایی هستیم که در آن ها غالباً ب...
[ 5 ] - مطالعه تطبیقی تقابل خیر و شر در نگاره های"خاوران نامه" و "شاهنامه"(با رویکرد نقد کهن الگویی)
این مقاله، پژوهشی بینارشته ای در قلمرو هنر نگارگری و ادبیات تطبیقی است. نقد کهنالگویی (archetype)، رویکردی تلفیقی و میانرشته ای است که بر پایة مطالعات علومی چون روانشناسی، انسان شناسی، تاریخ ادیان و تاریخ تمدن، به تحلیل متون میپردازد. در این جستار با این دیدگاه، به تطابق نبرد خیر و شر و نمودهای آن درکهن الگوها، با تمرکز بر "شاهنامة فردوسی" و "خاوراننامهی ابن حسام خوسفی" پرداخته شدهاست....
[ 6 ] - تحلیل فضایی الگوی مشارکت سیاسی شهروندان در چهارمین دورۀ انتخابات شورای اسلامی شهر آمل (1392)
شورای شهر یکی از مهمترین ارکان تصمیمگیری و ادارۀ امور شهر بهشمار میرود که با گذشت بیش از صد سال از تصویب اولین قانون رسمی در این زمینه، در سال 1377 کار خود را بهطور جدی شروع کرد. شهروندان ایرانی با حضور در چهار دورۀ انتخابات شورای شهر، در مدیریت شهری خود تأثیرگذار بودند. پژوهش حاضر چگونگی حضور مردم را از دیدگاه فضایی - سیاسی در شهر آمل بررسی میکند تا نشان دهد الگوی فضایی مشارکت در چهارمین...
[ 7 ] - نمادشناسی مهرهای ساسانی
چکیده نقوش مُهرهای ساسانی، در قالب نقوش جانوری، گیاهی، انسانی و ... ارائه شدهاند و حاکی از تأثیر نقوش از نمادهای اساطیری و باورهای مذهبی میباشند که بخش عمدهای از این نگارهها به نماد فرّه ایزدی و ایزدان دین مزدیسنا و بخشی نیز از سایر فرهنگها و تمدنها اقتباس گشته است. هدف از ارائه این مقاله، توضیح و تفسیری برای نقوش مُهرهای ساسانی و همچنین علت استفاده و کارکرد این مُهرهاست. سوال اصلی تحقیق این...
[ 8 ] - فرآیند شیء گونگی در طراحی محصول در جامعه معاصربا رویکردی به نظریه صنعت فرهنگ بررسی موردی تلفن همراه
تحقیق حاضر به طراحی محصول از دیدگاه نظریه صنعت فرهنگ به دلیل وجه اشتراکی که با فرهنگ و کالاهای مصرفی دارند، پرداخته است. هدف کلی این پژوهش بررسی چگونگی تاثیر صنعت فرهنگ بر شکل دهی تفکرات در خصوص فرهنگ جامعه بدون زیر سوال بردن نقش شرکت های فعال و نیز بررسی تاثیرات صنعت فرهنگ بر مخاطبان تلفن همراه می باشد. سوال پژوهش این است که چگونه می توان برای طراحی محصول مصادیقی از نظریه ی صنعت فرهنگ قائل شد؟...
[ 9 ] - راهکارهای بصری در مصورسازی و مشروعیت بخشی به احکام نجوم در فالنامه های مصور دوره صفویه
Belief in the effect of the status of celestial bodies on human life events has long been common among different ethnic groups. The Astrological Concepts in Iranian art have been used as decorative engraving in metalworking and other applied arts in different periods but in the illustrated Falnama of the Safavid era, these concepts were not used as decorations, but in their original nature,...
[ 10 ] - مطالعه تطبیقی در اساطیر ایران و شرق دور (اسطوره سیاوش ایران و کوتان اوتونایِ قوم آینو با رویکرد جوزف کمبل)
تلقی امروزی انسان نسبت به اساطیر حاکی از این است که اسطوره، امری فراتر از افسانه است. پاسخ انسان به سؤالهایی که در دوران پیش از علم و فلسفه با آن مواجه شده است را میتوان در اسطورهها باز یافت. از مسائل مطرح شده در خصوص اسطوره، شباهت آنها در میان اقوام و تمدنهای مختلف است. حال این سوال مطرح میشود که علت تشابه اسطورههای اقوام غیرمرتبط با هم چیست؟ این مقاله با روش تحلیلی ـ تطبیقی برای...
[ 11 ] - تحلیل مضامین بصری فالنامههای مصور عصر صفوی بر مبنای کاربرد در امر پیشگویی (مطالعۀ موردی: نگارههای نسخۀ فالنامۀ فارسی موزه توپقاپی سرای)
فالنامههای مصور عصر صفوی دارای نگارههای متعدد با مضامین گوناگونی هستند که این نگارهها در جهت هدف اصلی این نسخهها در امر پیشگویی و فالگیری به تصویر درآمدهاند. در این مقاله با هدف مطالعه و بررسی تنوع مضامین در نگارههای فالنامههای مصور دورۀ صفویه، نگارههای نسخۀ فالنامۀ فارسی موزه توپقاپی سرای مورد تحلیل و خوانش قرار گرفته است تا پاسخی به این مسئله داده شود که در سنت فالنامهنگاری عصر صفو...
[ 12 ] - واکاوی لایههای معنایی در نگارههای فالنامه نسخه طهماسبی با رویکرد آیکونولوژی
فالنامههای مصور دوره صفوی از چند جنبه دارای اهمیت فراوانی هستند. با توجه به اینکه فالنامه از نخستین نسخ موجود مکتب قزوین به شمار میرود، نگارههای آن از جنبهی سبکشناختی دارای ارزش مطالعاتی بسیاری است. اهمیت دیگر آن به ارتباط بینامتنی نگارهها با متون چندگانهی عصر خویش که شکلدهندهی مضامینی مختلف در یک راستای مشخص است، بازمیگردد و دیگر اینکه هنر نگارگری برخلاف کارکرد معمولش در سنت کتابآ...
[ 13 ] - تأثیر مکتب نگارگری ترکمانان شیراز بر نگاره های نسخه نعمت نامه در هند (با رویکرد سپهر نشانه ای لوتمان)
از دیـرباز دو تمدن بزرگ ایران و هند بارها در طول تاریخ، سنتهای فرهنگی خود را باهم به اشـتراک گـذاشتهاند. نگارگری یکی از مقولههای هنری است که در این بین دستخوش تغییرات و امتزاج در ساختار و محتوای فرهنگی شده است. این مقاله، ضمن بررسی نسخه نعمتنامه، کتاب دستور آشپزی در هند که توسط نگارگران ایرانی مصور شده است، به تأثیرات ویژگیهای هنر نگارگری مکتب ترکمانان شیراز بر این نسخه میپردازد...
[ 14 ] - A Comparison of Meaningful Structure of Paintings and Social Class of Artists in the Illumination of the Great Shahnama of Ilkhanid and SAMAK-E AYAR
In this paper, the images of two manuscripts of Ilkhanid dynasty Great Shahnama and Samak-e- Ayyar of Ale- Injoo have been studied in terms of sociology of art. both of these works are related to the late Ilkhanid dynasty of the 8th century. Socially, the late Ilkhanid era was a time when the dissatisfaction of various Iranian classes had reached its peak and the power of the Mongolian Ilkha...
نویسندگان همکار