زینب شیخ حسینی
دانشگاه سیستان و بلوچستان
[ 1 ] - تحلیل ساختار داستان سیاوش و دو داستان رام چندر و سدنوا در هند
گرینتسر یکی از نظریه پردازانی است که طرح کلّی قصههای حماسی هند وتمدنهای آسیایی را مورد تحلیل قرار داده است.در پژوهش حاضر سعی شده تا با تحلیل سه داستان سیاوش در ایران و رامایانا و سدنوا در هند، ساختار کلی آنها را برپایهی نظریهی گرینتسر مورد بررسی قرارداده و ارتباط آنها را با اسطوره ی مرگ و رستاخیز تحلیل کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که آیا این گونه قصه ها دارای ساختار اسطوره های تقویمی هستند...
[ 2 ] - تحلیل ساختار داستانهای پهلوانی- حماسی ایران بر اساس نظریه اسطورههای تقویمی
ساختارگرایی رویکردی است که قواعد ساختاری حاکم بر متون را با توجه به روابطشان در کل متن مورد بررسی قرار میدهد. پس از پراپ پژوهشگران همواره تلاش نمودهاند تا متون مختلف را مورد بررسی قرار داده با کشف الگوی ساختاری آنها، دستوری واحد برای تحلیل ساختار آنها ارائه نمایند. در پژوهش حاضر سعی شده است ساختار داستانهای پهلوانی ایرانی با تکیه بر داستانهای پهلوانی شاهنامه، بانوگشسب نامه، "کک کوهزاد"...
[ 3 ] - ساختار داستانهای پهلوانی برزونامه بر اساس نظریه گرینتسر و تقابل خیر و شر
رویکرد ساختاری شیوهای است که در قرن بیستم به اوج شکوفایی رسید و به ما این امکان را میدهد تا اصول واحد و تکرار شوندهای را که در میان روایتهای موجود در یک اثر ادبی مشابهت ایجاد میکند، دریابیم. گرینتسر یکی از صاحب-نظران روسی است که با بررسی آثار حماسی تمدنهای مختلف به خصوص هند، سعی نموده طرح یکسانی را برای ساختار داستانهای حماسی ارائه نماید. به اعتقاد وی قهرمان داستانهای حماسی مانند ایزد گ...
[ 4 ] - بررسی زمینههای مشترک گرایش به رئالیسم جادویی در جنوب ایران و آمریکای جنوبی
رئالیسم جادویی شیوهای است که در آن نویسنده، خیال و واقعیّت را چنان با هم در میآمیزد که مرز مشخصی میان آن دو نباشد. اگرچه گابریل گارسیا مارکز به عنوان پیشرو این شیوه و برخی دیگر از نویسندگان مطرح آن، در آمریکای جنوبی میزیسته اند؛ امّا این نوع ادبی درکشورهای جهان سوم نیز رواج یافت. در ایران منیرو روانیپور و غلامحسین ساعدی به عنوان پیشگامان این حوزۀ ادبی شناخته میشوند؛ امّا نکتۀ قابل توجّه این اس...
[ 5 ] - تحلیل عناصر داستان در منظومه های خسرو و شیرین نظامی و شیرین و خسرو هاتفی
نظامی گنجوی، در پایان قرن ششم نظم داستان های بزمی و غنایی را به نهایت کمال رسانیده است. بعد از او شاعران زیادی سعی کردند تا با نوشتن نظیره هایی در برابر منظومه های او، مهارت های خود را به نمایش بگذارند؛ که یکی از آنها هاتفی است، امّا هیچ یک از آنها به جایگاه والای نظامی نرسیده است. در این پژوهش سعی بر آن بوده است تا با تجزیه و تحلیل عناصر سازندة داستان در دو منظومة «خسرو و شیرین» نظامی و «شی...
[ 6 ] - واکاوی عناصر گروتسک در هری پاتر بر اساس رویکرد کایزر
یکی از مؤثّرترین مقولات نظری برای نهیبزدن و جوابگویی به مسائل دنیایی معاصر، گروتسک است. گروتسک مقولهای کم و بیش وهمی و تخیّلی است، چون بسیاری مقولهها در آن درهم میآمیزند و در آن میتوان ناهنجاری، شگفتی، خنده، وحشت و بیش از همه عنصر خیال را دید. گروتسک از دیرباز در هنر و ادبیّات، آگاهانه یا به طور ناخودآگاه مورد توجّه بوده، امّا در قرن اخیر این موضوع بیشتر در ادبیّات مدرن بهخصوص در قالب داستان، ...
[ 7 ] - مقایسة رمان سلحشوران پارلهآن و هریپاتر براساس رویکرد اسطورهای
فانتزی گونهای ادبی است که در قرن اخیر، در واکنش به خردگرایی به وجود آمدهاست و در آن حوادث، شخصیّتها و موقعیتها خارج از باور ما ساخته میشوند. فانتزیها به خوانندگان خود امکان قیاس بین دنیاهای متفاوت را میدهند. این ویژگی فانتزی با توجّه به خصوصیّات دورهی نوجوانی سبب شدهاست که این ژانر، مورد اقبال نوجوانان قرارگیرد. در پژوهش حاضر، سعی شده با استفاده از شیوة تحلیل محتوا، به مقایسهی فانتزی هری...
[ 8 ] - بررسی کارکرد عناصر موسیقایی در شعر علوی معاصر (با تکیه بر اشعار سیّد حمیدرضا برقعی، محمّدجواد غفورزاده و احمد علوی)
«شعر علوی» یکی از شاخههای اصلی شعر آیینی بهشمارمیآید که تاکنون مورد بررسی همهجانبه و علمی قرار نگرفتهاست و در اندک پژوهشهای انجامشده در این زمینه بیشتر به محتوا و درونمایة آن پرداختهشدهاست. رسالت دینی و کارکرد مذهبی این اشعار در گرو تأثیرگذاری عمیق این اشعار در مخاطب است. موسیقی یکی از عناصر سازندة شعر است که نقش مهمّی در زیباسازی کلام و تأثیر آن بر مخاطب دارد. در این جستار، سطوح چهارگ...
نویسندگان همکار