حسین قربانپور آرانی
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کاشان
[ 1 ] - نگاهی به زندگی، دستنویسها و سرودههای اکسیر اصفهانی
آنچه پیشنیان به صورت دستنویس برای ما به یادگار گذاشتهاند، هر کدام گنجینهای است که باید در نگهداری و شناسایی آن کوشید. با وجود آنکه در سالهای اخیر کوشش و کاوشهای فراوانی دربارة شناسایی دستنویسهای کمشناختة نفیس و ارزنده انجام گرفته، ولی هنوز کار ناکرده بسیار است و آثار دستنویسشدة بسیاری در کتابخانههای عمومی و خصوصی در گوشه و کنار جهان نهفته که برای تصحیح و شناسایی آن اقدامی صورت نگرف...
[ 2 ] - بررسی ویژگیهای نوشتار زنانه دردو رمان بامداد خمار و چراغها را من خاموش میکنم
زنان تنها در شرایطی میتوانستند آثار ادبی خود را منتشر کنند که جایگاه اجتماعی خاص خود را داشته باشند. برای دستیابی به این جایگاه، حرکتی پایهریزی شد که در نهایت به جنبشی تحت عنوان فمینیسم منجر شد. از زمانی که زنان پا به عرصه اجتماع و فعالیتهای ادبی گذاشتند، در بررسی آثار ادبی، پژوهش-هایی مبنی بر ویژگیهای نوشتاری آنان شکل گرفت. در این پژوهش دو رمان برجستۀ معاصر (بامدادخمار از فتانه حاجسیدجواد...
[ 4 ] - حکمت روشنایی: ذات و صفات خداوند در نظرگاه حکیم سنایی
حکیم سنایی غزنوی (ف532) یکی از اندیشمندان دورانساز و ازجمله تأثیرگذارترین سرایندگان شعر تعلیمی عرفانی است که همواره شاعران و عارفان این دیار به ذهن و زبان او اقتدا کردهاند. در این نوشته کوشیدهایم تا با تتبع نسبتاً جامع در دیوان و حدیقه، آرای سنایی را درباب تشبیه و تنزیه، قدم و حدوث، توقیفیبودن یا نبودن اسما و صفات خداوند و غرضمندی حضرت حق در آفرینش هستی تبیین کنیم و با مواضع فِرق مشهور کلامی...
[ 5 ] - منظومه عرفانی سعدی در بوستان
Sa‘di is one of the greatest Iranian literary personalities throughout the history of Persian belles- letters and poetry, that so many books and articles have been written on different aspects of his personality. But the subject matter of the present paper is something about which has been paid attention less, that is Sa‘di’s spiritual and mystical personality reflected in his works particula...
[ 6 ] - از کرامات تا خرافات (با تأکید بر اسرارالتّوحید و مقامات ژندهپیل)
کرامات منقول در کتب صوفیه در ادوار مختلف تاریخی، به علل گوناگون با تحولات روایی، لفظی و معنایی همراه بوده است؛ چنانکه در دورههای اولیه دارای تعبیراتی ساده و محتوایی نسبتاً باورپذیر است، ولیکن با گذر زمان و به موازات تغییر شرایط سیاسی و اجتماعی، این کرامات نیز از سادگی و حقیقتمانندی به اغراق و محالگویی میگراید. این گرایش در قرن ششم به اوج خود میرسد؛ بهگونهای که گاه، جای هیچ توجیهی در آن با...
[ 7 ] - مقایسۀ منظومۀ مهر و وفا از شعوری کاشی با خسرو وشیرین نظامی
شعوری کاشی از شاعران قرن یازدهم هجری است. طبق گفتۀ تذکره ها شعوری، دیوانی مشتمل بر شش هزار بیت داشته، اما بر طبق تنها نسخۀ موجود از اشعارش، آثار وی شامل چند قطعه و تعدادی رباعی و دو مثنوی به نام های مونس اخیارو مهر و وفاست. تذکره ها ابتدای کار وی را زمان شاه اسماعیل صفوی (ظاهراً شاه اسماعیل دوم) دانسته اند، اما وی در اشعارش و به ویژه در دو منظومۀ مهر و وفا و مونس اخیار، شاه عباس صفوی (شاه عب...
[ 8 ] - بررسی کارکرد اجتماعی- فرهنگی ماشین نگارهها بر اساس مدل قومنگاری زبانی هایمز
بشر در طول تاریخ برای ارتباط مؤثر با سایر افراد جامعه، راهکارهای متفاوتی را آزموده است. ازنگارههای اولیه بر دیوار غارها تا دیوار نوشتهها و ماشین نگارهها همگی سعی دارند تا مانند آیینهای تمام نما، گزارشگر ذهنیّات، احساسات و عواطف، آمال و آرزوها و دردهای بشری باشند. ماشین نگاره (ماشین نوشته) یکی از نمادهای مهم زبان، در جوامع شهری است که کمتر توجه محققان ایرانی شده است. در این پژوهش، ارتباط از...
[ 9 ] - بررسی کارکردِ ساختارهای موسیقایی در زبان عرفانی مصباح الهدایه
بررسی ارتباط متقابل فرم و محتوا در آثار عرفانی - ادبی علاوه بر تبیین کارکردهای عناصر دخیل در آن متون، انگیزههای مؤلف را از نگارش آن اثر نشان میدهد. مصباح الهدایه اثر معروف و برجستۀ عرفانی عزالدین محمود کاشانی در قرن هشتم هـ است که در زمینۀ عرفان نظری نگاشته شده است. مؤلف با گسترش تبویب آرای نظری صوفیه، استشهاد به اقوال ایشان و توجه افراطی به ساختار موسیقایی کلام میکوشد از زبان تصوف که در قر...
نویسندگان همکار