رضا باقری
عضو هیات علمی دانشگاه تهران
[ 1 ] - بررسی هویت اجتماعی مسلمانان نسل اول اسکاتلند
امروزه سخن گفتن از الگوی همگون یا واحد از هویت اجتماعی مسلمانان کشورهای غربی امری بسیار دشوار است چراکه مسلمانان مانند دیگر گروهای اقلیت هویتهای اجتماعی خطی و چندگانهای دارند که مؤلفههای مختلفی نظیر دین، قومیت و ملیت در آن تأثیرگذار است. این در حالی است که در اغلب نظریههای کلاسیکِ «همگونسازی و ادغامگرایی» و اغلب رویکردهای سیاسی انتظار میرود مسلمانان بهطور کامل از الگوهای هویتی و فرهنگ...
[ 2 ] - Muslims’ Experience of Islamophobia in Major Scottish Cities: Different Experiences and Diverse Perceptions
According to some researchers (Hopkins, 2004a; Hopkins & Smith, 2008), there is a perception among certain Muslims that anti-Muslim racism is higher in areas where there is a high density of Muslim residents, such as Glasgow. In contrast, other Muslims may feel that Islamophobia is higher in places with fewer numbers of Muslim residents. Through an investigation of Muslims’ experiences of Islam...
[ 3 ] - Nation, Ethnicity and Religion: Second Generation Muslims’ Social Identity in Scotland
Existing evidence seems to indicate that Muslims in Scotland have constructed hyphenated or hybrid identities that draw on religion, ethnicity and nationality. However, minor attention has been given to the differences in importance, meanings, and strengths of these identities, or the significance of their identity markers. Ethnic minority people can be identified with both their ethnic groups ...
[ 4 ] - 'The Cup of Kindness’? Dominant Social Norms and Muslims’ Social Integration in Scotland
Since the 9/11 bombings in New York, and the 7/7 bombings in London,Muslims’ integration in the UK has been under intense scrutiny. Muslimintegration, however, has long been a matter of debate in Britain, revolvingaround the maintenance of Muslims’ distinctive identity and practice. Forinstance, David Cameron (Cameron, 2011), Britain’s then Prime Minister,announced...
[ 5 ] - پایههای مدنی هویت ایرانی؛ بررسی هویت اجتماعی آفریقاییتباران در ایران
پیشین حضور آفریقاییان در ایران (بهویژه جنوب ایران) به بیش از دو قرن پیش بازمیگردد که برای اولین و در قالب برده از کشورهای عربی حاشیۀ خلیجفارس وارد ایران شدند. در طول این دو قرن حضور و بهواسطۀ مهاجرت اجباری، فرایند شکلگیری یا تغییر هویت آنها با فراز و نشیبهای فراوانی روبهرو بوده است که بهطور خاص میتوان در سه مرحله و با عنوان «برده»، «آزاد» و «ایرانی» از آنها نام برد. با وجود این فرازوفر...
نویسندگان همکار