محمد خزایی
دانشیار گروه گرافیک دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر[email protected]
[ 1 ] - تاثیر کار با گِل بر پرخاشگری کودکان دبستانی
هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر گِلدرمانی بر پرخاشگری کودکان دبستانی 7-12 ساله بوده است. به این منظور در مرحله نخست 35 کودک مبتلا به پرخاشگری از بین مدارس ابتدایی منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران با توجه به معیارهای خرده مقیاس پرخاشگری CBCL انتخاب شدند. سپس آنها به تصادف، در دو گروه کنترل و آزمایش (14 و 21 نفر) جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش در جلسه های کار با گِلشرکت کردند وگروه کنترل در انتظار ماندن...
[ 2 ] - زبانِ بصریِ نوشتارِ سامانیان در پرتو اصول خطشناسی
در مطالعات تاریخی، معنی خط را همواره در عبارتِ نوشتار جستجو کردهاند، حال اینکه صورتِ بصریِ نوشتار مفاهیم بیشتری میرساند. در این مقاله، نگارندگان با هدف دستیابی به یک نظامِ معنایی، برای صورتِ بصری خط کوفی در دورۀ سامانی، نخست چارچوب نظری را بر اساس دیدگاه بنیامین و دریدا مطرح میکنند. سپس بنا بر این چارچوب، شیوۀ خطشناسی را به روش تحلیلی و تاریخی با اصول خوشنویسی و حوزههای مرتبط با خطشناسی در دور...
[ 3 ] - بازنمایی قزلباشها در نگارههای شاهنامه طهماسبی
قزلباشها از مهمترین عوامل قدرت در دوره صفوی بودهاند که نزدیک به یک قرن، مهمترین مناصب نظامی و سیاسی ایران را دراختیار داشتند. آنها نقش اصلی را در بهقدرت رسیدن صفویان ایفا کردند. همزمان با قدرت قزلباشها، تصویرسازی شاهنامه طهماسبی بهدستور شاهاسماعیلاول (905-930/1499-1523) آغاز شد و در زمان سلطنت شاهطهماسباول (930-984/1523-1576) پایان پذیرفت و قزلباشان که مشخصه اصلی آنها، کلاههای ...
[ 4 ] - تکوین معیارهای زیباییشناسی صفحات وب ایران
چکیده بررسی زیبایی در محیط تعاملی وب بهمعنای توجه به مخاطب بهمثابهی دریافتکنندهای منفعل نیست بلکه به معنی نیاز به روشی برخط است تا بتوان مخاطب را در فرایند طراحی وارد نمود. هدف از پژوهش، پیشنهاد روشی برای اخذ بازخورد مخاطب و تحلیل نتایج بهمنظور دستیافتن به معیارهای زیباییشناسی مخاطبمحور است. روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی، همراه مطالعات کتابخانهای، پژوهش میدانی و مصاحبه است. جهت تحلیل داده...
[ 5 ] - راهبردهای تبلیغاتی در جهت تداوم برند* (مطالعهی لوگوهای مناسبتی گوگل)
چکیده هر تولیدکنندهی محصول یا ارایهدهندهی خدمات، بهمنظور معرفی محصول یا خدمات و فروش بیشتر نیازمند تبلیغات است. در این میان، توجه به ساخت و گسترش برند از اهمیت ویژهای جهت موفقیت بنگاههای اقتصادی در عرصهی رقابتهای بینالمللی برخوردار است. با هدف معرفی اینگونه راهبردها، گوگل بهعنوان یکی از موفقترین نامهای تجاری دههی اخیر انتخاب شد تا مهمترین راهبردهایی که در راستای تداوم نام تجاریا...
[ 6 ] - چیستی هویت بصری ایرانی از منظر گرافیک
سیطره و نفوذ رسانههای جدید که عمدتاً با نرمافزار، تصویر، فونت و موضوع مشترک در حال گسترش است،اگرچه نویدبخش زبان بصری یکدست برای ارتباط آسانتر است، اما این یکدستی زبانی، همواره مخاطراتی چون، به حاشیهراندن یا فراموشی فرهنگهای بصری متنوع جهانی را نیز به دنبال داشته است. در ایران نیز این مخاطرات، با عدم استمرار محتوا و عناصر بصری ایرانی در حوزههای مختلف، چون، مخدوششدن سیمای شهرها، ناپدیدشدن ...
[ 7 ] - ساختار بصری مشروعیت در آثار ساسانی و بیزانس
مفهوم مشروعیت در حکومت دینی ساسانی بر مبنای فرّه شکلگرفته و شاه را به اقتدار دنیوی و معنوی رسانده است. فرّه نیرویی است ایزدی که بهواسطه ارتباطات حکومتی، وارد امپراتوری بیزانس نیز گردیده و درنهایت منجر به شکلگیری رویکردی مشترک در نمایش مشروعیت دینی پادشاهان هردو دوره شده است. این مفهوم جهت ایجاد ماندگاری در ذهن مخاطب، نیازمند نشانههایی با مبنای اعتقادات آیینی بوده است. این عوامل به دلیل اشترا...
[ 8 ] - نقشمایههای طلسم تعویذ و حرز (مطالعۀ موردی: دستبافتههای عشایر لر بختیاری)
این نوشتار تلاش دارد با نگاهی بر دستبافتههای بختیاری، به شناسایی نقوش نمادین مرتبط با حرز و تعویذ در دستبافتههای این قوم بپردازد. از اینرو مسئلۀ قابل تأمل این است که چگونه نقوش مرتبط با حرز و تعویذ، روی این آثار کاربردی زندگی نقش بسته است و دلیل کاربرد این نقوش پر رمزوراز در این آثار چیست؟ به نظر میرسد پاسخ این سؤال را بایستی در حوزۀ فرهنگ لر بختیاری و نمادهای ایشان_که هریک با کار...
[ 9 ] - قرابتهای سبکشناختی و ساختاریِ پرترههای سلطنتی و عامیانه در عصر قاجار
نقاشی قاجار دارای مضامین گوناگون و بدیعی است که بهترین نمود آن در مکتب «پیکرنگاری درباری» جای دارد. این پرترههای درباری، در یک تقسیمبندی کلی، مشتمل بر سه حالت ایستاده، نشسته و سوارهاند. در این بین، تکچهرههای نشسته بهلحاظ ساختار فیزیکی و طرز ایستایی دارای مشخصاتی هستند که بعدتر در حوزهی شمایلنگاری یا پیکرنگاری عامیانه جلوهگر میشوند. اما بازنمایی این چهرهنگارههای سلطنتی در حیطهی غیرد...
[ 10 ] - تغییر الگو در شعر و نقّاشی عصر صفوی با تکیه بر اشعار اهلی شیرازی و نگارههای رضا عبّاسی
صور خیال در شعر و نگارگری ایرانی، از حیث آفرینش هنری و زیباییشناسی و نیز از حیث بینشی، با یکدیگر پیوندی تنگاتنگ دارند و این پیوند وثیق، به سبب تأثیرپذیری نگارگری از مضمونهای گوناگون شعر و ادب پارسی است. بنا بر یافتههای این پژوهش، در برههای از عصر صفوی به دلیل نفوذ زیاد علما و حمایتنکردن دربار از یکسو و رشد طبقۀ تجّار و متوسّط از طرف دیگر، هنر در بین لایههای میانی جامعه نضج یافت. همچنین کم...
[ 11 ] - Signs of power in the pictorial carpets of the Qajar era
Iranian carpets have always had a function beyond just hand- woven. By studying the designs and motifs of this valuable Iranian handicraft, it can be said that the designs and structures have some kind of roots in the culture of this land. The carpet can also be called the cultural identity of Iran. One of the most interesting functions of Iranian carpets in the Qajar period is to use it as a m...
نویسندگان همکار