بهروز اتونی
عضو هیئت علمى دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم. ایران قم.
[ 1 ] - سنجش دو قهرمان در دبستان نقد اسطورهشناختی ژرفا (فریدون، تزه)
سنجیده و بَوَندهتر (= کاملتر) آن مینماید که ما در بحثهای اسطورهشناختی سنجشی (= تطبیقی) به پهنة بَوَندهتر آن، یعنی نقد اسطورهشناختی سنجشی بپردازیم و تنها در نمایاندن همانندیها و همسانیهای دو یا چند اسطوره باز نماییم؛ که به نقد و گزارش آنها بپردازیم. این جُستار، دو قهرمان اسطورههای ایرانی و یونانی، «فریدون و تزه» را به دبستان نقد اسطورهشناختی ژرفا برده، و پس از سنجشی در میانة این دو قهرمان ...
[ 2 ] - دبستان نقد اسطورهشناختی ژرفا بر بنیاد کهننمونة نرینه روان (= آنیموس)
پنج کهننمونة "خود"، "سایه"، نرینه روان (= آنیموس)، مادینه روان (= آنیما) و نقاب از کهننمونههای برجسته و بُنیادین یونگ است که کارکرد آنها در دبستان نقد اسطورهشناختی ژرفا برای گزارش و رمزگشایی اسطوره و حماسههای اسطورهای بُنیادین و بیبَدیل مینماید.در کتابهای نقد ادبی این کهننمونهها در زیر دبستانهای نقد اسطورهشناختی و روانشناختی میآید و در اندازة شناختگی (= تعریف) پایان میآید و هیچگون...
[ 3 ] - سنجش دو قهرمان در دبستان نقد اسطورهشناختی ژرفا (فریدون، تزه)
سنجیده و بَوَندهتر (= کاملتر) آن مینماید که ما در بحثهای اسطورهشناختی سنجشی (= تطبیقی) به پهنة بَوَندهتر آن، یعنی نقد اسطورهشناختی سنجشی بپردازیم و تنها در نمایاندن همانندیها و همسانیهای دو یا چند اسطوره باز نماییم؛ که به نقد و گزارش آنها بپردازیم. این جُستار، دو قهرمان اسطورههای ایرانی و یونانی، «فریدون و تزه» را به دبستان نقد اسطورهشناختی ژرفا برده، و پس از سنجشی در میانة این دو قهرمان ...
[ 4 ] - نمادِ «مرکز» در کیهانشناسی اساطیری ایرانی و سنجش آن با کیهانشناسی یهودی
یکی از موضوعات مهم در اسطورهشناسی و دینپژوهی تطبیقی که جنبه جهانی دارد و در همه ملل و اقوام دیده میشود، موضوع مرکز است. مرکز در حقیقت محوری است مینوی و قدسی که انسان به واسطه آن، به نوزایی و تشرّف میرسد و به امری والا، نائل میآید. مرکز، ممکن است شخص، جسم، فکر، مکانی مذهبی یا حتی کوهی اسطورهای باشد. در کیهانشناسی اساطیری ایرانی و یهودی، مهمترین نماد مرکز، کوه است؛ کوه البرز در اساطیر ایر...
[ 5 ] - بررسی تطبیقی عرفان شمنی و تصوف اسلامی
بیشتر مکاتب عرفانی جهان سعی بر آن دارند تا با شیوهها و روشهایی، سالک و نوآموز را از هستی روزمره و دنیوی جدا سازند و به سرمنشأ نیروی حقیقی عالم و دنیای پررمزوراز جهان مینوی هدایت کنند. شمنیسم یکی از آن مکاتب عرفانی است که با آیینها و اعمالی خاص، سالک را به خلسگی و بیخویشی میکشاند و بدینواسطه و از طریق یاریجستن از دنیای ارواح و عالم خدایان، موجب اعمالی خارق عادت میشود. آیینها و آداب شمنی...
[ 6 ] - اسطورهزدایی در کوشنامه
یکی از برترین و مهمترین بنیادهای اسطوره حماسه است که بر ستیز و تقابل ناسازها استوار شده است. اسطوره در ذاتِ خود، مینوی و آنجهانی است؛ اما حماسه مانند زادة اسطوره رویکردی زمینی و اینجهانی دارد. درحقیقت فرایند اینجهانیشدنِ نمادهای اسطورهایْ ساز و کارِ داستانهای حماسی را پدید میآورد؛ بهگونهای که رویارویی خدایان و ضدّخدایان که در سرشت حماسی است، اندکاندک به رویارویی تبارها یا پهلوانان بزرگ و ...
نویسندگان همکار