نسرین زرگرزاده دزفولی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران.
[ 1 ] - تحلیل تطبیقی فراقیه در اشعار عربی و فارسی
با تطبیق فراقیههای فارسی و عربی میتوان به وجوه مشترک آنها، از لحاظ لفظ و مضمون، پی برد. شاعران فارسیزبان برخی مضامین شعری خود را از اشعار عربی قبل و بعد از اسلام، از جمله معلقات سبعه، قصاید متنبی و ... گرفتهاند. در این مقاله ابتدا دو قصیده عربی، یکی معلقه امرؤالقیس، مربوط به قبل از اسلام و دیگری قصیده برده بوصیری، از اشعار دوره بعد از اسلام، تحلیل شده است؛ سپس با...
[ 2 ] - خویشاوندی «داستانک» و «حکایت» با نگاهی بر بهارستان جامی
مینیمالیسم (کمینهگرایی) در ادبیات، سبک یا اصلی ادبی است که بر پایۀ فشردگی افراطی و ایجاز بیش از حد و سادگی محتوای اثر، بنا شدهاست. اگر براساس این تعریف، ایجاز و سادگی را مهمترین ویژگی مینیمالیسم به شمار آوریم، در آثار کلاسیک نثر فارسی، با انواع و نمونههای متنوع و فراوانی از کمینهگرایی مواجه میشویم که از ابتدای شکلگیری زبان فارسی دری، مورد توجه گروهی از شاعران و نویسندگان فارسی زبان بود...
[ 3 ] - تحلیل تطبیقی فراقیه در اشعار عربی و فارسی
با تطبیق فراقیههای فارسی و عربی میتوان به وجوه مشترک آنها، از لحاظ لفظ و مضمون، پی برد. شاعران فارسیزبان برخی مضامین شعری خود را از اشعار عربی قبل و بعد از اسلام، از جمله معلقات سبعه، قصاید متنبی و ... گرفتهاند. در این مقاله ابتدا دو قصیده عربی، یکی معلقه امرؤالقیس، مربوط به قبل از اسلام و دیگری قصیده برده بوصیری، از اشعار دوره بعد از اسلام، تحلیل شده است؛ سپس با...
[ 4 ] - ساختارشناسی حکایتهای تمثیلی روضۀ هشتم بهارستان از منظر مینیمالیسم
این پژوهش به روشی تحلیلی- توصیفی، با بررسی ساختار حکایتهای تمثیلیِ روضهی هشتم بهارستان جامی از منظر مینیمالیسم، به اهّمیّت کمینهگرایی در تعالیم اخلاقی و وجود نوعی قرابت و خویشاوندی بین حکایتهای تمثیلی و داستانکها میپردازد. بر اساس یافتههای این پژوهش، ساختار حکایات تمثیلی بهارستان با مهمترین عناصر داستانهای مینیمالیستی از جمله: طرح ساده، حجم اندک، شخصیتهای معدود و ... قابل تطبیق است. دل...
نویسندگان همکار