طیبه پرتوی راد
دانشگاه اصفهان
[ 1 ] - واکاوی ظرفیتهای نمایشی و مقایسه تطبیقی اقتباسهای داخلی و خارجی از منطقالطیر عطار نیشابوری
منطقالطیر عطار نیشابوری، جزء معدود آثاری است که در دهههای اخیر با اقبال غربیان مواجه شده و بارها با تعریف خاص آنها از عرفان، بر روی صحنههای نمایش کشورهای جهان، به اجرا درآمده است. در این مقاله، سعی بر آن است تا ضمن بررسی پیشینهی منظومهی منطقالطیر، به روش توصیفی- تحلیلی، به مقایسهی اقتباس نویسندگان خارجی که در رأس آنها ژان-کلود کریر است و نویسندگان ایرانی از این اثر عرفانی بپردازیم و نق...
[ 2 ] - بررسی و تحلیل نشانهشناسی سماع فرقه مولویه
سماع بهعنوان بارزترین مشخصه صوفیگری مرکب است از موسیقی و رقص و ذکر با آدابی ویژه که به اهتمام موافقان و علیرغم نظر مخالفان آن، از سده سوم هجری آغاز و تاکنون به حیات خود ادامه داده است. این آیین مانند تمامی آیینهای اعتقادی دارای ظاهر و باطنی است که راه یافتن به باطن آن بهآسانی امکانپذیر نیست. پس از مولانا، این آیین به همت فرزندان و نوادگان او نظاممند شده است و برخلاف گذشته که سماع مختص صو...
[ 3 ] - بررسی ظرفیتهای اقتباس پویانمایی (انیمیشن) از منطقالطیر عطار
متون ادبی ایران بهویژه متون کهن هیچگاه برای نمایش به نگارش درنیامده است؛ ولی برخی از آنها ظرفیتهای نمایشی دارد و فیلمنامهنویسان میتوانند به شیوههای مختلف از آنها اقتباس و استفاده کنند. منطقالطیر عطار یکی از منظومههای ادب عرفانی و جزو شاهکارهای ادبیات کلاسیک فارسی است که با معارف عمیق و غنی، در زمرة آثار اقتباسی در گونة پویانمایی (انیمیشن) میتوان به آن توجه داشت. پویانمایی روای...
نویسندگان همکار