زهرا آقابابائی
استادیار دانشگاه پیام نور مرکز زرین شهر، اصفهان، ایران
[ 1 ] - بررسی انواع شیوههای تأکید بلاغی در قصاید ناصرخسرو با نگاهی به خردگرایی و اندیشههای مذهبی شاعر
تأکید در بلاغت به معنای ثابتکردن یک مفهوم در ذهن مخاطب و تقویت و استوارکردن آن برای زدودن هرگونه ابهام نسبت به معنای منظور است. این شگرد ادبی با استفاده از گنجایشهای ویژة زبانی صورت میگیرد. باتوجهبه رویکرد مذهبی ناصرخسرو در اشعار و هدف ویژة این شاعر از سرودن شعر، شیوههای تأکید بلاغی در اشعار او کاربرد بسیاری دارد. بررسی انواع این شیوهها بسیاری از جنبهها و ظرایف شعری این شاعر را میتواند ...
[ 2 ] - بررسی ترجمههای حیات الحیوان و کتب بیطاری در ایران از آغاز تا روزگار قاجار
تاریخ دامپزشکی و بیطاری در ایران قدمتی دیرینه دارد. تدوین کتابهای جانورشناسی پس از اسلام به همراه ترجمة آثار ارسطو درین باب نظیر اجزاء الحیوان و طباع الحیوان و همزمان با بهرهوری از آیات و روایاتی از پیامبراکرم (ص) و اهل بیت(ع) که در آن به رابطة انسان با جانوران و احکام و آداب صید و ذبح می پردازد، راهی دراز دامنه طی کرده است تا آنجا که تعداد نسخ دامپزشکی و جانورشناسی موجود را سیصد نسخه ذکر کر...
[ 3 ] - اقلیمهای زیباخیز شعر فارسی
معشوق شعر فارسی ریشه در کدام سرزمین دارد؟ این زیبایی وامگرفته از کدام اقلیم است؟ آیا آن اقلیمی که در شعر فارسی به داشتن خوبروی شهره است، اساساً در کتب صوره الارض نیز دارای همین ویژگی است؟ یعنی شاعر در شعر خود به دقت، ویژگیهای بوم شناختی کتب جغرافیایی را هم مراعات کرده است؟ آیا زیبایی معشوق شعر دری، یک زیبایی ایرانی است؟ یا آمیغی است از نژادها و سرزمینهای گوناگون؟ در نگاه بوم شناختی قدما هر ...
[ 4 ] - شخصیت عاشق در غزلهای روایی: آدم زیادی یا قهرمان بایرونی
پس از افول قالب قصیده، سنت داستانگویی در تغزّلها که در بخش نخستین قصیده وجود داشت، تا حدّی در غزل حفظ شد و زمینهی به وجود آمدن گونهی خاصی از غزل با عنوان «غزل روایی» را فراهم آورد. برخی از غزلهای روایی تنها معدودی از عناصر داستانی را دارا هستند و با پیرنگی ضعیف، کنشهایی اندک، و فقدان اوج و فرود داستانی، ساخت طرح پیدا میکنند؛ اما برخی دیگر حاوی عناصر بیشتری هستند و در موارد استثنایی، به چار...
[ 5 ] - نگاهی به هنر رمان
[ 6 ] - درنگی بر ابیاتی از کلیم کاشانی (همدانی)
ابوطالب کلیم کاشانی (همدانی)، خلاقالمعانی ثانی، از شاعران برجستة قرن یازدهم هجری است. مضمونآفرینی، خیالبندی، تمثیل و استفاده از عناصر فرهنگ عامه، کلیم را به یکی از پیشآهنگان مضمونپرداز سبک هندی ـ اصفهانی تبدیل کرده است. دقت در کلام و شعر او راهگشای مضمونپردازیهای بقیة شاعران سبک هندی خواهد بود. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی است و در آن به برخی از واژهها و عبارات و ابیات بحثبرانگیز د...
نویسندگان همکار