زیبا فلاحی
مدرس دانشگاه پیام نور
[ 1 ] - نیما و سبک هندی؛ چالش یا آشتی
ادبیات ایران در میدان تحولات فکری و اجتماعی، فراز و نشیبهای متعدد و متفاوتی را در متن شعر تجربه نموده است. در این میان، مطالعة قیاسی دربارة دورههای مختلف ادبی، چشمانداز مؤثری است که سبب زایش اندیشهها میشود. تکامل زبان و دریافت ویژگیهای سبکی، حاصل نقد و بررسیهای تقابلی آثار است. در همین رهگذر، واکاوی همانندی ها و ناسازگاریهای سبک نیما و شعر سبک هندی، کمتر مورد توجه پژوهشگران ادبی قرار گر...
[ 2 ] - عناصر و اشیاءِ فراطبیعی درمنظومه ی "کامروپ و کاملتا"
کامروپ و کاملتا یا دستور همّت منظو مه ای عاشقانه –عامیانه متعلق به شبه قاره ی هند است؛ در عشق شاهزاده کامروپ پسر راج پت ، پادشاه اودی پور؛ به کاملتا شا هدخت سر اندیب؛ که تا کنون دست نخورده باقی مانده است. این اثر نثر آمیخته به نظم است و سرایندهی اصل منظومِ آن میر محمّد مراد لایق جونپوری ست که هرج بلهته متخلِّص به فائزنظر آن را گردآوری نموده و رای سیوک رامدو رای هیکداخ ابن رای صین رای در ۱۲۳۱ق آنر...
[ 3 ] - گذری برتمثیل در مثنویهای طالب علی خان لکهنویی، متحلص به عیشی
تمثیل یکی از مهمترین و کهن ترین شیوههای بلاغی در ادب فارسی ایران و فرهنگ اجتماعی جهان است. به دلیل ظرفیت معنایی وکاریزمای گفتمان؛ حجم بزرگی از ادبیات تعلیمی را پوشش میدهد. در این مقاله ضمن معرفی ِ نسخهی خطی "کلیات دیوانِ طالب علی خان متخلص به عیشی" نمونههای تازهای از تمثیلات داستانی و شعری را از متن آن میآوریم. نسخه خطی این دیوان، به خط نستعلیق کتابت شده است. از ذکر تحمیدیهها و مناقب اهل ب...
نویسندگان همکار