مریم حسینی
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران
[ 1 ] - احوال و آثار عبدالقادر گیلانی و بررسی و مقایسة پیرنامههای نوشتهشده دربارة او تا قرن دهم هجری قمری
عبدالقادر گیلانی، عارف قرن پنجم و ششم هجری قمری، از مشایخی است که پیرنامههای زیادی به فارسی و عربی دربارة او نوشتهشدهاست. با توجه به اهمیت پیرنامهها در شناخت احوال، اقوال و عقاید عبدالقادر گیلانی، در این مقاله کوشش شدهاست تا احوال و آثار وی با استفاده از این پیرنامهها و نیز کتب تاریخی معتبر، معرفی و آنگاه ویژگیهای کلی پیرنامههای نوشتهشده دربارة این شیخ بزرگ تا قرن دهم هجری قمری بررسی ش...
[ 2 ] - انواع بازنویسی و بازآفرینیهای بهرام بیضایی از داستانهای کهن
هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل شگردهای بازنویسی و بازخوانی در آثار ادبی بهرام بیضایی است. او نویسندهای قاعدهگریز و ساختارشکن است که در سطوح مختلف، ساختار ذهنی و زبانی خواننده و پیشفرضهای متعارف و مقبول او را در هممیریزد. نمایشنامه، فیلمنامه و برخوانیهایی که در اینمقاله بررسی میشوند، عبارتاند از: اژدهاک، آرش، آهو، سلندر، طلحک و دیگران، پرده نئی، سیاوشخوانی، شب هزارویکم، و مجلس قربانی...
[ 3 ] - نقد جامعهشناسانهی سرمایههای شخصیتهای زن در رمان نیمهی غایب بر اساس نظریهی انواع سرمایهی پیر بوردیو
محور این مقاله نقد جامعهشناسانهی رمان معاصر بر اساس نظریهی انواع سرمایهی پیر بوردیوی فرانسوی( 1930- 2002 ) است. بوردیو ایدهی مارکسیستی سرمایهی اقتصادی را به انواع دیگر مبادلات در فضای اجتماعی تعمیم میدهد. او انواع قابلیتهای افراد را که برای آنان قدرت خرید موقعیتهای مختلف مادی و معنوی ایجاد مینماید، سرمایهی اجتماعی، سرمایهی فرهنگی و سرمایهی نمادین مینامد. بر این اساس در این مقاله ...
[ 4 ] - اسطورۀ قربانی در آثار «بهرام بیضایی»
آیین قربانی از کهنترین آیینهایی است که در میان ادیان و ملل مختلف مورد توجه بوده است. انسانها در تمامی اعصار تلاش کردهاند تا با دادن هدیه و قربانی به پیشگاه خدایان، خشنودیشان را جلب نموده، از خشمشان در امان باشند. هدف پژوهش حاضر، تحلیل «اسطورۀ قربانی» در فیلمنامهها و نمایشنامههای «بهرام بیضایی» است. وی با شناخت گستردهای که از اسطورهها دارد، در نگارش آثار ادبی خود از انواع آنها بهره...
[ 5 ] - تحلیل نشانهشناسی اجتماعی فیلمنامة آژانس شیشهای/ مریم حسینی، فرهادساسانی، سارانظردنیوی
تحلیل نشانهشناسی اجتماعی فیلمنامة آژانس شیشهای مریم حسینی[1] فرهاد ساسانی[2] سارا نظردنیوی[3] تاریخ دریافت: 1/8/91 تاریخ تصویب: 26/8/ 92 چکیده گفتار هر فرد ارائهدهندة باورها، ارزشها و جهانبینیهایی است که بهصورت نهفته در زبان فرد جای میگیرند و افراد ناخواسته آنچه را که میاندیشند، بر زبان خود جاری میسازند. استفاده از این خاصیت زبانی، روشی مناس...
[ 6 ] - تحول خودآگاهی در آثار داستان نویسان زن ایرانی براساس نظریۀ الن شووالتر
بنا بر نظریة الن شووالتر، منتقد فمنیست مطرح امریکایی، در مطالعة هر زیرفرهنگ ادبی، از جمله زیرفرهنگ ادبی زنان، میتوانیم گذر از سه برهة اساسی تقلید، اعتراض و خودیابی را مشاهده کنیم. شووالتر برای تبیین چگونگی این سیر یک الگوی سهمرحلهای را طراحی میکند و برهة تقلید از اسلوب و سنت مسلط مردانه را مرحلة فمینین، برهة اعتراض به ارزشها و معیارهای مسلط را مرحلة فمینیست و برهة خودیابی و کشف هویت فردی ...
[ 7 ] - با عارفان در جغرافیای تاریخی سرزمین جان، نقد و تحلیل کتاب تصوف (خاستگاه، تاریخ و موضوعات وابسته)
[ 8 ] - رمان جنگ در ایران از منظر حضور «دیگری» با تکیه بر آرای باختین
«دیگری» در زمرة دغدغههای اصلی باختین و آثار اوست. در این پژوهش، با هدف ارتقای کیفی آثار، ضمن واکاوی تلقی فلسفی باختین از دیگربودگی، به جستجوی حضور یا عدم حضور «دیگری» در رمانهای جنگ پرداختهایم و این آثار را به روش توصیفیـ تحلیلی مطالعه کردهایم. یافتهها نشان میدهد که رمانهای جنگ را از این منظر میتوان به سه دسته تقسیم کرد: 1ـ آثاری که «دیگری» به طور کمرنگ و غیرمستقیم مطرح شدهاست. 2ـ آثا...
[ 9 ] - آبشخورهای تاریخی روایت نظامی در نظم هفت پیکر مقایسۀ تطبیقی داستان بهرام گور در روایت فردوسی، طبری، ثعالبی، نظامالملک، مقدسی، ابناثیر و نظامی با توجه به افزودههای هنرمندانۀ نظامی به داستان تاریخی
پرسش مقالۀ حاضر چونی و چگونگی افزودههای هنرمندانۀ نظامی (535- 612ه.ق) در روایت تاریخی داستان بهرام گور و نقل آن در منظومۀ هفت پیکر است. منظومۀ هفت پیکر یکی از بدیعترین روایتهای داستانی ادب فارسی است و از گذشته تا امروز مورد توجه خوانندگان بوده است. پیرنگ اصلی داستان بر روایتی تاریخی بنا شده که مأخذ آن کتابهایی چون تاریخ طبری و تاریخ بلعمی، اخبارالطوال دینوری، سیاستنامۀ خواجه نظامالملک، ت...
نویسندگان همکار