سیدعلی اصغری
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
[ 1 ] - کاستیهای تبیین طبیعیانگارانهی شناخت اخلاقی
طبیعیانگاری قسم مهمی از تحویلگرایی اخلاقی است و عبارت است از قول به این که همهی کیفیتهای ارزشی قابل فروکاستن به کیفیتهای طبیعی هستند و به عبارت سادهتر «همان کیفیتهای طبیعی هستند».چنین دیدگاه هستی شناسانهای، سوی شناختشناسانه نیز دارد مبنی بر این که باورهای اخلاقی ما قابل توجیه تجربی هستند و با این نحو توجیه، شناخت اخلاقی همسنگ شناخت علمی است. این مقاله، وفا به وعدهای است که در ... کردیم....
[ 2 ] - دشواریهای تبیین تحویلگرایانهی شناخت اخلاقی
تحویلگرای اخلاقی میگوید واقعیت وجودی کیفیتهای اخلاقی، همان کیفیتهایی است که با کلمات نااخلاقی قابل بیان هستند. چنین دیدگاه هستیشناسانهای، ضلع شناختشناسانه نیز دارد مبنی بر اینکه شناخت ما به امور واقع اخلاقی یا چیزی جز شناخت ما به امور واقع نااخلاقی نیست یا استنتاج از شناختهای نااخلاقی است. در نظر تحویلگرایان اخلاقی و بهویژه طبیعیانگاران که بخش اعظم تحویلگرایان را تشکیل میدهند، توا...
[ 3 ] - پایداری: تقیید توسعه؟
بحران افول محیط زیست از جمله عواملی بوده که مسئله چگونگی پایدارسازی توسعه را، با در نظر گرفتن محدودیتها، به وجود آورده است. اما در تلاش برای پاسخگویی به این مسئله، این سؤال مطرح میشود که از میان دو حوزﮤ اقتصاد و اکولوژی، نظر کدامیک باید مبنای سیاستگذاری در زمینه توسعۀ پایدار قرار گیرد؟ و اینکه آیا پایداری توسعه را مقید میکند؟ هدف مقاله این است که ضمن تبیین زمینۀ پیدایش این مسائل، پاسخ آنه...
[ 4 ] - مفهومشناسی فردگرایی در ایران و نسبت آن با مفاهیم کلاسیک فردگرایی
تفکر دربارهی مسائل اخلاقی عرصههای فرافردی که شامل عرصههای بینفردی و جامعهای میشود، میتواند نقاط عزیمت مختلفی داشته باشد. یک نقطهی عزیمت که مورد اقبال بسیاری از جامعهشناسان، روانشناسان، و برخی اخلاقشناسان در ایران قرار گرفته است، مقولهی فردگرایی و جمعگرایی بوده است. اهمیت و ضرورت مفهومشناسی فردگرایی و جمعگرایی، از آن روست که محققان ایرانی، علیرغم استفادهی بسیار از آنها، حداکثر ب...
نویسندگان همکار