نعیم عموری
[ 1 ] - بررسی مضامین پایداری در شعر اسد محمد قاسم
ادبیات مقاومت بیانکنندة اعمال و احساسات مردمی است که در برابر تعدی متجاوزان قرار گرفتهاند و هدف از آن وحدت گروههای مختلف اجتماعی برای ایستادگی در برابر این تهاجم است. شاعرانی که در این زمینه شعر سرودهاند با نوآوری به بیان عواطف جمعی؛ از جمله حس تمرد در برابر دشمن، شهادت طلبی و امید پرداختهاند. چنانکه با ستایش از استقامت مردم در سرودههای خویش، آنان را از پذیرش ذلت برحذر داشته و به قیام و...
[ 2 ] - جدلیة البحث عن الله فی روایة الطریق لنجیب محفوظ (عربی)
بَحَثَ الإنسانُ من قدیم أیّامه و سالف دهره عن خالقه و مُوجده فی الوجود، و تساءل تساؤلات عدّة عن سبب وجوده فی هذه الدنیا و إلی أین یصیر به الأمر، تطرّق نجیب محفوظ فی روایة «الطریق» إلی البحث عن الله و التساؤلات العدیدة حول مصیر الإنسان الضعیف البائس فی هذا الوجود، واتخذ إسم «صابر» لبطل الروایة و الذی یرمز إلی الصبر و الاستقامة و رَمَزَ إلی الله –تبارک وتعالی- بإسم «سید سید الرحیمی» والد صابر، فالله هو السی...
[ 3 ] - واکاوی تطبیقی برخی مضامین ادبیات پایداری در شعر مهدی اخوان ثالث و امل دنقل
تلاش اصلی شاعر در ادبیات پایداری آن است که شعرش آینۀ دردها و رنجهای مردمی باشد که از ظلم حکومت خودکامه به ستوه آمدهاند. امید به آینده، نوید پیروزی، دعوت به مبازره و ایستادگی در برابر ظلم وستم و ستایش آزادی و آزادگی، از موضوعات اصلی ادب پایداری است. از سوی دیگر مکتب سلافی «روسی» در ادبیات تطبیقی، مکتبی جامعهگراست که براساس تشابهات ساختاری، ادبیات را مورد کاوش قرار میدهد. «جیرمونسکی» به عنوان...
[ 5 ] - التناص القرآنی فی روایة حِکایات حَارتنا لنجیب محفوظ
None
[ 6 ] - کاوشی بر بنمایههای ادبیات پایداری در شعر محمد فیتوری و مهدی اخوان ثالث «بر اساس مکتب سلافی»
مکتب ادبیات تطبیقی سلافی «مارکسیستی» که وجهتسمیههای متعددی دارد، مکتبی جامعهگراست و ادبیات را بر اساس «تشابه آثار ادبی» بررسی میکند. «جیرمونسکی»، مؤسس این مکتب، اساس تحقیقات تطبیقی را بر تشابه اعلام میکند. این مقاله با روشی توصیفی ـ تحلیلی و با رویکرد مکتب سلافی، میکوشد با نگاهی جامعهشناختی و بر اساس حوادث دوران زندگی و وضع سیاسی و اجتماعی زمانة «محمد فیتوری» و «مهدی اخوان ثالث»، بنمایه...
[ 7 ] - رثاء الزوجة فی الشعر العربی والفارسی جریر بن عطیة وخاقانی شروانی نموذجا، على ضوء المدرسة الأمریکیة
None
[ 8 ] - دراسة الدلالة الهامشیة فی آیات مِن القرآن الکریم سور(النساء- النور-المؤمنون-الزمر-التین)
None
[ 9 ] - موتیف «الموت والحیاة» فی شعر أدیب کمال الدین
None
[ 10 ] - التناصّ القرآنی فی روایة «اللص والکلاب» لنجیب محفوظ
None
[ 11 ] - الرؤیة التأمُّلیَّة فی روایة الشحاذ لنجیب محفوظ
None
[ 12 ] - بررسی مضامین پایداری در شعر اسد محمد قاسم
ادبیات مقاومت بیانکنندة اعمال و احساسات مردمی است که در برابر تعدی متجاوزان قرار گرفتهاند و هدف از آن وحدت گروههای مختلف اجتماعی برای ایستادگی در برابر این تهاجم است. شاعرانی که در این زمینه شعر سرودهاند با نوآوری به بیان عواطف جمعی؛ از جمله حس تمرد در برابر دشمن، شهادت طلبی و امید پرداختهاند. چنانکه با ستایش از استقامت مردم در سرودههای خویش، آنان را از پذیرش ذلت برحذر داشته و به قیام و...
[ 13 ] - جدلیة البحث عن الله فی روایة الطریق لنجیب محفوظ (عربی)
بَحَثَ الإنسانُ من قدیم أیّامه و سالف دهره عن خالقه و مُوجده فی الوجود، و تساءل تساؤلات عدّة عن سبب وجوده فی هذه الدنیا و إلی أین یصیر به الأمر، تطرّق نجیب محفوظ فی روایة «الطریق» إلی البحث عن الله و التساؤلات العدیدة حول مصیر الإنسان الضعیف البائس فی هذا الوجود، واتخذ إسم «صابر» لبطل الروایة و الذی یرمز إلی الصبر و الاستقامة و رَمَزَ إلی الله –تبارک وتعالی- بإسم «سید سید الرحیمی» والد صابر، فالله هو السی...
[ 14 ] - نشانه شناسیِ اجتماعیِ مقامات حریری باتکیه بر نظریه پی یرگیرو
نشانهشناسی بهعنوان روش پژوهش در شناخت دلالتها، به بررسی و تحلیل نشانهها و درک معانی نهفته در آنها میپردازد. از این لحاظ پدیدههای اجتماعی بهخودیخود معنا پیدا نمیکنند، بلکه در درون شبکهای از معانی قرار گرفته و دارای چارچوبی فرهنگی هستند. حریری (446-516 هـ) یکی از پیشگامان مقامات در ادبیات عرب است. پییر گیرو نشانههای اجتماعی را دو نوع نشانههای هویت و آداب معاشرت میداند....
[ 15 ] - Analytical Study of Quranic Intertextuality in Poetry of Maroof Abdul Majid
One of the subjects of contemporary literary criticism is the intertextuality (Altanas) phenomenonthat generally means taking advantage of an earlier or contemporary text in speech. The poems of Maroof Abdul Majid, the contemporary Shiite Egyptianpoet,are distinguished for this feature. Among existing intertextualities in his poetry, Quranic intertextuality has allocated a considerable proporti...
[ 16 ] - Quranicintertextuality in Abdol Alrahim Buraei poem
Intertextuality, introduced following linguistic researches in the West, is a newly coined term that refers to an old notion and was previously known in terms like: citation, adaptation, borrowing and mimesis. Most of the Muslim poets have been inspired by Quran since it has always been a source of inspiration for them, opening new horizons in front of their eyes. Thus, using Quranic verses has...
نویسندگان همکار