سید محمد جلیل مصطفوی روضاتی
دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان
[ 1 ] - رئالیسم جادویی در برخی از داستانهای کوتاه نجیب محفوظ
رئالیسم جادویی از شیوهها یا سبکهای خاص در داستاننویسی معاصر است که نویسنده با باورپذیر کردن وقایع شگفت، خیالی و عناصر جادویی، خواننده را در فضایی رازگونه و باورپذیر، به سیر وامیدارد. بهرهگیری از سبک رئالیسم جادویی بویژه در سرزمینهای در حال توسعه به سبب موقعیتهای ویژه سیاسی، تاریخی و اجتماعیِ آنها در دهههای اخیر رواج یافتهاست. برخی از ویژگیهای رئالیسم جادویی در داستانهای کوتاه نجیب م...
[ 2 ] - بررسی و مقایسه تحلیلی وجه دین ناصرخسرو و مثنوی مولوی
بررسی و مقایسه تحلیلی آثار بزرگان علاوه بر نشان دادن تأثیرپذیری آنها از یکدیگر میتواند در طبقهبندی و تقسیم جریانهای فکری و ادبی یک فرهنگ مفید باشد. ناصرخسرو قبادیانی و جلالالدین مولوی بلخی ظاهرًا هم در اصول فکری و بنیانهای اعتقادی و هم در تمثیلها، تشبیهها و تأویلها همانندیهای تأمل برانگیزی دارند. هدف این مقاله نشان دادن این اشتراکات با توجه به دو کتاب وجه دین ناصرخسرو و مثنوی مولوی اس...
[ 3 ] - رئالیسم جادویی در برخی از داستانهای کوتاه نجیب محفوظ
رئالیسم جادویی از شیوهها یا سبکهای خاص در داستاننویسی معاصر است که نویسنده با باورپذیر کردن وقایع شگفت، خیالی و عناصر جادویی، خواننده را در فضایی رازگونه و باورپذیر، به سیر وامیدارد. بهرهگیری از سبک رئالیسم جادویی بویژه در سرزمینهای در حال توسعه به سبب موقعیتهای ویژه سیاسی، تاریخی و اجتماعیِ آنها در دهههای اخیر رواج یافتهاست. برخی از ویژگیهای رئالیسم جادویی در داستانهای کوتاه نجیب م...
نویسندگان همکار