عبدالرسول وطن دوست
استادیار گروه حفاظت و مرمّت آثار تاریخی دانشگاه آزاد اسلامی؛
[ 1 ] - شرحی بر مرمّت سنّتی آثار کاغذی در ایران
هدف: این مقاله با هدف بررسی ویژگیهای مرمّت سنّتی و نوین انجام شده است، آنچه امروزه به عنوان مرمّت سنّتی آثار کاغذی مطرح میشود و آن را از مرمّت نوین متمایز میسازد استفاده از نوع چسب و روش مرمّتی است. رویکرد مرمّتگران و صحافان سنّتی این است که به شایستگی قسمتهای کمبود آثار را همانگونه که قبلاَ وجود داشته، دوباره سازی نمایند. به نظر میآید این رویکرد از منظر مبانی اجرایی در تکمیل عملیات مرمّتی نظیر ساخ...
[ 2 ] - سیری در مبانی بازسازی و مرمت سنتی نقاشیهای دیواری در ایران با نگاهی به چند نمونه آثار شاخص
پیش از سالهای دهه 40 شمسی، فعالیتهای انجام شده در حوزه حفاظت از نقاشیهای دیواری در ایران، با مبانی نوین مرمت مطرح شده توسط هیئت متخصصان ایتالیایی (ایزمئو)1 در سالهای پس از این دهه، منطبق نبوده است. "اگر چه ریختن و یا تیشهایکردن نقاشیهای دیواری آسیبدیده و کشیدن گچ روی آنها توسط نقاشان، که در دورههای مختلف و با هدف بازسازی نقاشی انجام شده، نوعی رویکرد حفاظتی محسوب میشود، اما شیوهای است...
[ 3 ] - Investigating the Supplementary Restorations in Persepolis Stone Reliefs based on Achaemenids Worldview: A Comparative Study
Supplementary restoration which as an intervention measure aimed at compensating for the deficiency in historical and art works, like any other protective measure, requires recognizing and understanding the work. A major part of this understanding comes from our perception about the views and insights of the society that owned the concerned heritage with regards to the art as a tool to express ...
نویسندگان همکار