مصطفی ملکپائین
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بیرجند
[ 1 ] - کارکرد نماد در حکایتی از هفتپیکر
یکی از انواع نقد ادبی نقد اسطورهای است که برگرفته از نظریات یونگ در زمینة ناخودآگاه جمعی است. کار منتقد اسطورهای بررسی کهنالگوهای اثر ادبی بهمثابة بازتابهای ناخودآگاه جمعی ذهن شاعر یا نویسنده در اثر ادبی است؛ کهنالگوهایی که در نهاد ناخودآگاه ذهن مردمان قوم یا جامعه یا فراتر از آن، کل بشر، ساری و جاری است. ذهن آدمی این عقاید و رفتارهای اسطورهای را اغلب به شیوهای نمادین درمیآورد. یکی از...
[ 2 ] - نقد اسطورهشناختیِ حکایت «شیطان» از جبران خلیل جبران
جبران خلیل جبران (1883-1931م) از بزرگترین نویسندگان و شاعران معاصر عرب - در آثار خویش در پیِ راههایی برای نجات بشر است. تأکید بر توجّه به روح درونی و لزوم ارتباط با آن در بیشتر آثار او دیده میشود. حکایت «شیطان» هم، اگرچه ساده به نظر میرسد و پیچیدگیِ داستانسرایی نو را ندارد، ولی بیان نمادین آن سبب میشود جذّاب و دلنشین باشد. نویسندگان این مقاله با استفاده از نقد اسطورهشناختی یونگ، در پی آشک...
[ 3 ] - جایگاه سماع در امهات متون عرفانی تا قرن پنجم(هـ ق)
سماع، اصطلاحی است که از زمان رشد عرفان در ایران در آثار صوفیانه درباره آن سخن گفته شده است.بسیاری از عارفان متشرع یا علاقه چندانی به سماع نشان ندادهاند و یا برای آن شرایط سختی قایل شدهاند.در مقابل، بسیاری از عارفان نیز سماع را وسیلهای برای جذب واردات قلبی از جانب محبوب دانسته و شرایط آن را ذکر کردهاند.از آغاز تا قرن پنجم(هـ ق) تفکر و رفتار صوفیانه در ذهنیت جامعه ایرانی در حال شکلگیری و نمو...
[ 4 ] - تحلیل میتوسهای روایی لشکرکشی کیکاوس به مازندران در شاهنامه
روایتهای شاهنامه به ویژه در قسمت پهلوانی دارای ساختاری مشابه است که از اصلی اسطورهای در شیوهی روایت پیروی میکند. شخصیتها، کنشها و ترتیب وقایع در این روایات به طور فراوانی همساز و همگام با بخشهای روایت آنها است. در این مقاله کوشش شد خوانشی نو با تکیه بر کهنالگوها و نمادهای نظریّهی یونگ و تلفیق آن با نظرِ نورتروپ فرای دربارهی میتوسهای شکل دهندهی اثر ادبی، در بافت روایت منظومِ "حمله...
نویسندگان همکار