نجمه حسینی سروری
استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
[ 1 ] - تحلیل انتقادی گفتمان قصیدهای از سنایی غزنوی
تحلیل گفتمان انتقادی شامل نظریهها و روشهایی است برای مطالعۀ تجربی روابط میان گفتمان و تحولات اجتماعی و فرهنگی قلمروهای گوناگون اجتماعی. تحلیلگران انتقادی گفتمان بر آناند که متنهای ادبی، مثل سایر متنها، در خدمت ارتباطاند، بنابراین، آنها را نیز میتوان با نگرش و روش انتقادی تحلیل نمود. در این پژوهش یکی از قصاید مشهور سنایی غزنوی، بر اساس روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، در سه سطح توصیف، ت...
[ 2 ] - بررسی اجزای کلام در دارابنامۀ بیغمی
نوشتۀ حاضر داستان دارابنامه را بر پایۀ نظریۀ روایت تودوروف دربارۀ اجزای روایت، شامل اسم، صفت و فعل (شخص، ویژگی و کنش)، بررسی میکند. اساس این شیوۀ بررسی مبتنی است بر روشن کردن سازوکار روایت و به طور خاص قصّههایی که تودوروف آنها را «روایت اسطورهای» نامیده و ضمن برشمردن ویژگیهای این نوع روایتها، آنها را از جنبههای مختلف مورد توجه قرار داده-است. دارابنامۀ مولانا محمد بیغمی، یکی از داستانهای...
[ 3 ] - هنجارگریزی نوشتاری در اشعار نصرت رحمانی
برجستهسازی ویژگی و مشخصۀ زبان ادبی است. اثر ادبی به این وسیله از واقعیت موجود جهان واقع و نیز ساخت آشنای متن آشناییزدایی میکند. برجستهسازی را میتوان با هنجارگریزی زبانی، یعنی انحراف هدفمند، نقشمند و غایتمند از قواعد کلی زبان، یکسان شمرد. هنجارگریزی نوشتاری یکی از انواع هشتگانۀ هنجارگریزی است که «لیچ» از آنها نام بردهاست و بسیاری از شاعران معاصر از این شیوه برای افزودن معنا یا معناها...
[ 4 ] - شگردهای خلق ایجاز هنری در گلستان سعدی
گلستان سعدی، نمونۀ بیبدیل و دلانگیز نثر فارسی است به طوریکه غالب محققان، از نوآوری سعدی در نویسندگی و تأثیر اسلوب گلستان بر نثر فارسی سخن گفته و سادگی و ایجاز را از مهمترین دلایل توفیق این شاعر در نوشتن گلستان دانستهاند. در پژوهش حاضر، با استفاده از روش توصیفی- آماری تحلیل متن، شگردهای خلق ایجاز هنری در گلستان سعدی، در دو سطح زبان و ساخت روایت، مورد بررسی قرارگرفته است. نتایج این بررسی نش...
[ 5 ] - روایت «ما» و «دیگران » در شعری از الیاس علوی
نوشتۀ حاضر به بررسی شعری از الیاس علوی، شاعر معاصر و فارسیزبان افغانستان میپردازد. شیوۀ این بررسی استفاده از آموزههای زبانشناسی نقشگراست که زبان را نظامی طبیعی و حاصل اجتماع و متناسب با نیازهای جامعه و انسان میداند. در این بررسی به سه فرانقش متنی، بینافردی و اندیشگانی زبان در تولید معنا توجه شده و شعر از لحاظ، شیوههای انسجام متن، ساخت مبتدا-خبری و نظام گذرایی زبان بررسی شدهاست. بررس...
[ 6 ] - شیوههای آغاز و پایان داستان در هزار و یکشب
هزار و یکشب با 251 روایت، نمونة عالی سبک خاص داستانپردازی در فرهنگ هند و ایرانی است و شاید بزرگترین مجموعه داستانی است که تا کنون توجه نظریهپردازان و پژوهشگران روایتشناسی را به خود معطوف داشته است. روایتشناسی، شعبهای فعال از نظریة ادبی است و هدف نهایی آن، کشف الگوی جامع روایت است که تمامی روشهای ممکن روایت داستانها را در بر میگیرد. از دیدگاه روایت شناسی، روایت رشتة بستهای از حوادث است...
[ 7 ] - نیمۀ غایب» و بازنمایی جدال سنت و تجدد در ایران دهۀ شصت تحلیل گفتمان رمانی از حسین سناپور
نوشتۀ حاضر به تحلیل گفتمان رمان «نیمۀ غایب» نوشتۀ حسین سناپور میپردازد و با تکیه بر رویکرد پساساختگرای تحلیل گفتمان لاکلو و موف، نشان میدهد که سناپور در این رمان جدال سنت و تجدد را در جامعۀ شهری دهۀ شصت ایران بازنمایی کرده و از میان چشماندازهای مختلفی که میتوان در این باره اتخاذ کرد، مسئلۀ هویت و بازیابی آن را انتخاب کرده است. این بررسی نشان میدهد که متن سناپور، تمام تعارضهای گفتمانها...
نویسندگان همکار