نرگس باقری ملاحسنعلی
دانشگاه ولی عصر«عج»
[ 1 ] - زبان محوری و نقش آن در نوآوریهای شعر سپید و شعر حجم
بعد از ظهور نیما و پیدایش شعر نو فارسی و تثبیت این نوع ادبی جدید، جریانهای مختلفی در شعر نو فارسی شروع شد. یکی از این جریانها، «شعر زبان محور» است. این جریان شعری با تأکید بر اهمیّت زبان در شعر، بازیهای زبانی و رفتارهای زبانی، تواناییهای زبان را کانون توجّه خود قرار میدهد. این پژوهش به شیوۀ توصیفی-تحلیلی با بهرهگیری از نظریههای ادبی به ویژه نظریات وینگنشتاین به بیان نقش و اهمیّت زبان در شعر...
[ 2 ] - سیمای قهرمانان زن در افسانههای کتاب جامعالحکایات
یکی از راههای شناخت اجتماعیات، زبان ساده افسانههاست که با تحلیل محتوایی آنها میتوان به مسائل اجتماعی، جهانبینی مردم در جوامع گذشته، دیدگاه و نگرش عنصر مرد به زن و جایگاه آنها، نقش زنان در جوامع گذشته و فعالیتها و ویژگیهای آنها و... دست یافت. افسانهها یکی از منابع مهم ادبیات شفاهی هستند که بررسی قهرمانان آنها تا حدودی محققان را در شناسایی جامعه سنتی کمک میکند. جامع-الحکایات مجموعهای...
[ 3 ] - خوانش رمان «قاعدهی بازی» فیروز زنوزی جلالی،بر مبنای نظریهی آلودهانگاری ژولیا کریستوا
چکیدهتاکنون نظریههای بسیاری موجب پیوند روانکاوی و ادبیات شده است که هر کدام از آنها چشم انداز نوینی در خوانش، درک و تحلیل آثار ادبی ایجاد کردهاند. از جملهی این نظریات،"آلودهانگاری" ژولیا کریستوا است که پیوندی میان جهان درون، جهان متن و نویسنده اثر به عنوان فاعل سخنگوست. رمان "قاعدهی بازی" اثر فیروز زنوزیجلالی؛ رمانی روانکاوانه است که در آن راوی، پلشتیهای روح انسانی را برونافکنی میکند...
[ 4 ] - بررسی شیوۀ بازنمایی زنان در هفتاد سنگ قبر
کتاب شعر هفتاد سنگ قبر اثر یدالله رویایی، مجموعهای از سنگ قبرها و کتیبههاست. هر سنگ در این کتاب مخصوص یک نام است که در ذهن شاعر جایگاه ویژهای داشته و بخشی از هویّت فکری او بوده است. بر روی هر سنگ نیز اشیایی وجود دارد. هر سنگ قبر یک متن است و میتواند به اعتبار نام و اشیایی که روی آن قرار دارد خوانش شود. در میان نامهایی که در کتاب آمده است، هفده نام زنانه وجود دارد. هدف این پژوهش بازخوانی سنگ ...
نویسندگان همکار