حمید جعفری قریه علی
دانشگاه ولی عصر«عج» رفسنجان
[ 1 ] - زبان محوری و نقش آن در نوآوریهای شعر سپید و شعر حجم
بعد از ظهور نیما و پیدایش شعر نو فارسی و تثبیت این نوع ادبی جدید، جریانهای مختلفی در شعر نو فارسی شروع شد. یکی از این جریانها، «شعر زبان محور» است. این جریان شعری با تأکید بر اهمیّت زبان در شعر، بازیهای زبانی و رفتارهای زبانی، تواناییهای زبان را کانون توجّه خود قرار میدهد. این پژوهش به شیوۀ توصیفی-تحلیلی با بهرهگیری از نظریههای ادبی به ویژه نظریات وینگنشتاین به بیان نقش و اهمیّت زبان در شعر...
[ 2 ] - بررسی انواع تصویر در شعرکها
از دیرباز تاکنون، یکی از اشکال شعر شکل کوتاه آن بوده است. این فرم که در دوره معاصر به یکی از گونههای شعر فارسی تبدیل شده است، در سالهای اخیر بیشتر به آن توجه شده و در حال استقلال است. صرفنظر از نامهایی که پیش از دوره معاصر بر این شکل شعری نهادهاند، در عصر حاضر از نیما تاکنون عناوینی چون طرح، شعرک، هایکو، فرانو، آنک، شعر پیامکی و سهگانی بر نوع خاص آن اطلاق میشود؛ اما گاه این مفاهیم خاص ب...
[ 3 ] - طرز بیان غزّالی در نصیحة الملوک برای انتقال مفاهیم مورد نظر خود
نصیحةالملوککتابی است از امام محمّد غزالی که با نثری ساده و روان در موضوع حکمت عملی بر اساس دین و به منظور هدایت پادشاهان و درباریان نوشته شدهاست. نویسنده در این کتاب با گزینش ساختهای زبانی مناسب، عقاید و اندیشههای خود را بیان کردهاست. صراحت و شفافیت حاکم بر متن، نصیحهالملوک را در شمار متنهای گفتمان محور نشان میدهد. این پژوهش به بررسی ویژگیهای سبکی نصیحهالملوک در پیوند با عناصر ایدئولو...
[ 4 ] - بازخوانی موقعیّتهای قیدی و صفتی در تشخّص سبکی شعر اخوان ثالث
یکی از مفاهیم اساسی سبک، شیوۀ متمایز کاربرد زبان برای ایجاد تأثیر بر مخاطب است. ساختار ویژه و گزینش قالب، نوع ادبی، ترجیح برخی واژهها و ترکیبات عواملی است که در تحلیل سبکشناسی اثر مورد توجّه قرار میگیرد و نویسندگان و شعرا از این عوامل برای القای معنا و مفهوم مورد نظر خود بهره میبرند. از آنجا که زبان، بنیاد اندیشه و تفکّر شمرده میشود و میتواند نظیر سایر رفتارهای اجتماعی بر مقصودی ویژه دلالت...
[ 5 ] - مقایسة عنصر زمان در روایتپردازی رمانهای به هادس خوش آمدید و سفر به گرای 270 درجه بر مبنای نظریة ژرار ژنت
در میان عناصر روایت، پیرنگ و پیوند آن با زمان نقشی محوری دارد؛ زیرا نه تنها کنش شخصیتها و زاویۀ دید راوی ـ از دیگر اجزای مهم روایت ـ در زنجیرة پیرفتهای آن ظهور و بروز مییابند، بلکه کیفیت پیوستگاری آن دو در بازنمایی سبک شخصی و تکنیکهای داستانی اهمیتی ویژه دارد، اما باید توجه داشت که ماهیت و زمینة موضوعی روایت نقشی اساسی در کیفیت پردازش زمانی حوادث دارد. از این رو، این جستار به شیوة توصیفی ـ...
[ 6 ] - بازتاب فرهنگ و ادبیات دفاع مقدّس در شعر زنان استان خوزستان (با تکیه بر اشعار: پروانۀ نجاتی، افسانۀ نجومی و رقیۀ مفاخری)
دفاع مقدّس و ادبیات آن، در نگاه شعرا تصویری روشن و گویا از رنجها، آسیبها و رشادتهای مردم این مرز و بوم داشتهاست. خوزستان از دیرباز مهد تولّد شاعران بزرگی بوده است که جمعی از آنان به تبع پیشامدها و تأثیرات جنگ دربارۀ رشادتهای رزمندگان، تحریک مردم برای حضور در جبههها، انعکاس احوال مردم آن دوران و درونمایههای دیگر مرتبط با جنگ اشعاری سرودهاند. در این پژوهش، شعر سه نفر از شاعران زن خوزستان...
[ 7 ] - کارکرد تلمیح در طنزسرودههای معاصر پس از انقلاب اسلامی
کارکرد تلمیح در طنزسرودههای معاصر پس از انقلاب اسلامی چکیده تلمیح که اشاره به داستان، مثل، آیه، حدیث و شعر است، نوعی پیوند میان مطالب اصلی و داستان و واقعهای را بیان میکند. این شگرد ادبی، جنبۀ تشبیه یا استشهاد دارد و زیبایی کلام را میافزاید. با توجّه به اینکه تلمیح دربردارندۀ فرهنگ عامه و عقاید و رسوم گذشته است از دیرباز مورد توجّه شعرای ادب فارسی یوده است. تلمیح در بازآفرینی صحنهها ضمن برا...
نویسندگان همکار