لیلا جدیدی
استادیار گروه زبان و ادبیّات عربی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران
[ 1 ] - کاربرد شخصیت های دینی در شعر نازک الملائکه و طاهره صفارزاده بر اساس روش تعامل شاعران با شخصیت
در سالهای اخیر به کارگیری شخصیتها و مضامین دینی در شعر ادیبان مسلمان نمود بارزی داشته است. شاعران معاصر فارسی و عربی نیز در جهت استفاده از این شخصیت ها در اشعار خود اهتمام ورزیدهاند. پژوهش حاضر با روش توصیفیتحلیلی به تحلیل شخصیتهای دینی به کاررفته در اشعار دو شاعر معاصر فارسی و عربی یعنی نازک الملائکه و طاهره صفارزاده پرداخته است. در این پژوهش ضمن معرفی دو مرحلهی نقل و ثبت شخصیت (التعبیر...
[ 2 ] - تصویرپردازی هنری در سورهی قیامت
تصویرپردازی هنری از جمله مباحثی به شمار میرود که به شیوههای مختلف سالها مورد توجه مفسران و بلاغیون قرار گرفته است. از آنجا که قرآن کریم، عالم هستی را به صورت زنده و پویا ترسیم نموده، قرآنپژوهان کوشیدهاند تا این صحنههای دلنشین را وصف کنند و در اختیار همگان قرار دهند؛ از این رو عناصری را برای آن برگزیدند. از میان عناصر مطرح شده، این مقاله بر آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی، عنصر رنگ، حرک...
[ 3 ] - نشانهشناسی عنوان در شعر احمد مطر بر اساس نظریه سوسور
از جمله شیوههای متعدد در نقد آثار ادبی، میتوان به نشانهشناسی ادبی اشاره کرد که شاخهای از علم نشانهها محسوب میشود و دستهای خاص از متون کلامی را مورد مطالعه قرار میدهد. این علم را میتوان در مورد عناوین آثار ادبی از جمله شعر نیز به کار گرفت؛ زیرا عنوان یک شعر، گویای مضامینی است که شاعر قصد دارد آن را بازگو کند. بنابراین نشانهشناسی عنوان، میتواند لایههای زیرین و پنهان مفهومی که ...
[ 4 ] - نشانهشناسی عنوان در شعر احمد مطر بر اساس دیدگاه سوسور
دانش نشانهشناسی، با سخنرانیهای زبانشناس سوئیسی فردینان دو سوسور آغاز شد. نشانهشناسی بررسی معناسازی، فرایند شکلگیری نشانهها و فهم ارتباطات معنادار است. این دانش، مطالعۀ ساخت و شکلگیری نشانهها، اشارات، دلالتها، نامگذاریها، قیاسها، تمثیلها، استعارهها و رمزگانهای ارتباطی را شامل میشود. براین اساس نشانهشناسی را میتوان در تحلیل عناوین آثار ادبی، از جمله شعر نیز به کار گرفت؛ زیرا عنو...
نویسندگان همکار