مریم خلیلی جهانتیغ
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان
[ 1 ] - مقایسه توازن موسیقایی و معنایی ردیف در غزلیات سعدی و عماد فقیه
ردیف را میتوان ابزار ایجاد موسیقی و تکمیل یا تأکید معنا دانست و آن را در دو حوزه معنایی و موسیقایی بررسی کرد. در حوزه نخست، از آنجا که معنای ردیف پیوندی پنهانی با روحیه شاعر دارد، میتواند نشان دهنده روحیات و دغدغههای درونی او باشد. از سوی دیگر ردیف عنصر مکرر شعری است و معنای آن در رعایت سنتهای ادبی و محتوایی غزل نقش مهمی دارد. هنگامی که کلمه یا کلماتی در جایگاه ردیف قرار میگیرند، نقش موسی...
[ 2 ] - ادبیات تعلیمی و تربیتی در شاهنامه فردوسی
«شاهنامه» شاهکاری ادبی است با موضوعاتی جامع و داستانهایی متنوّع. سرایندة آن حکیمی است جامعالاطراف که جلوههایی مختلف از ادبیات حماسی، غنایی و تعلیمی را به نمایش میگذارد. بررسی ابعاد مختلف «شاهنامه» موجب شناخت بیشتر عظمت و شکوه این اثر، همچنین سراینده آن میشود. این مقاله سعی دارد به روش تحلیل محتوا جلوة ادبیات تعلیمی و شاخصههای آن را در «شاهنامه» واکاود. موضوعاتی مانند توجه به مذهب و تعالیم ...
[ 3 ] - مشابهتها و تفاوتهای داستانهای کودک و بزرگسال
اگرچه همة داستانها با گسترش طرح و شاخ و برگ بخشیدن به آن خلق میشوند، لیکن نحوة به کارگیری پیرنگ آنها با توجه به گروه سنی خوانندگان آن متفاوت است. نویسندهای که سر و کارش با کودکان میافتد، بالاجبار، برای ارتباط با مخاطبان خویش زبان کودکی میگشاید و آن که برای گروههای سنی بزرگتر مینویسد، پیرنگ داستان خویش را نیز بر اساس نیازهای سنی همان گروه به کار میگیرد. در این نوشتار سعی شده است نحوة اس...
[ 4 ] - گفتگو در حکایت خلیفه و اعرابی در سه روایت مثنوی، مصیبت نامه و جوامعالحکایات
گفتگوی اشخاص حکایت با یکدیگر از شگردهای شخصیتپردازی است. هر گفته نشانی از گویندة خود دارد و شخصیتها نیز با گفتگو خلق میشوند، همچنان که سخن گفتن هر کسی نیز نشانی از طبقه اجتماعی، میزان تحصیلات و منش انسانی او دارد. بنابراین قدرت به کارگیری گفتگو در خلق شخصیت کار سادهای نیست و از عهدة هر کسی برنمیآید؛ بخصوص اگر اثر هنری به شعر باشد. در این نوشته با روش تحلیل محتوا به مقایسة عنصر گفتگو در حک...
[ 5 ] - ادبیات تعلیمی و تربیتی در شاهنامه فردوسی
«شاهنامه» شاهکاری ادبی است با موضوعاتی جامع و داستانهایی متنوّع. سرایندة آن حکیمی است جامعالاطراف که جلوههایی مختلف از ادبیات حماسی، غنایی و تعلیمی را به نمایش میگذارد. بررسی ابعاد مختلف «شاهنامه» موجب شناخت بیشتر عظمت و شکوه این اثر، همچنین سراینده آن میشود. این مقاله سعی دارد به روش تحلیل محتوا جلوة ادبیات تعلیمی و شاخصههای آن را در «شاهنامه» واکاود. موضوعاتی مانند توجه به مذهب و تعالیم ...
[ 6 ] - مشابهتها و تفاوتهای داستانهای کودک و بزرگسال
اگرچه همة داستانها با گسترش طرح و شاخ و برگ بخشیدن به آن خلق میشوند، لیکن نحوة به کارگیری پیرنگ آنها با توجه به گروه سنی خوانندگان آن متفاوت است. نویسندهای که سر و کارش با کودکان میافتد، بالاجبار، برای ارتباط با مخاطبان خویش زبان کودکی میگشاید و آن که برای گروههای سنی بزرگتر مینویسد، پیرنگ داستان خویش را نیز بر اساس نیازهای سنی همان گروه به کار میگیرد. در این نوشتار سعی شده است نحوة اس...
[ 7 ] - گفتگو در حکایت خلیفه و اعرابی در سه روایت مثنوی، مصیبت نامه و جوامعالحکایات
گفتگوی اشخاص حکایت با یکدیگر از شگردهای شخصیتپردازی است. هر گفته نشانی از گویندة خود دارد و شخصیتها نیز با گفتگو خلق میشوند، همچنان که سخن گفتن هر کسی نیز نشانی از طبقه اجتماعی، میزان تحصیلات و منش انسانی او دارد. بنابراین قدرت به کارگیری گفتگو در خلق شخصیت کار سادهای نیست و از عهدة هر کسی برنمیآید؛ بخصوص اگر اثر هنری به شعر باشد. در این نوشته با روش تحلیل محتوا به مقایسة عنصر گفتگو در حک...
نویسندگان همکار