باقر صدری نیا

دانشیار گروه زبان‌ و ادبیات فارسی، دانشگاه تبریز

[ 1 ] - پیدایش و تحول چهار پاره سرایی در ایران

دربارۀ «چهار‌پاره» یا «دوبیتی‌های پیوسته» پیش از این به‌اجمال و اشاره، اینجا و آنجا سخن به میان آمده است، اما در مورد پیدایش، تحول و به‌ویژه تأثیر شعر نوگرای عثمانی بر رویکرد شاعران ایرانی به این قالب نوپدید بحث مستوفی و درخوراعتنایی صورت نگرفته است. نویسندۀ مقاله ضمن جست‌وجو در باب منشأ این قالب شعری، با اشاره به رواج آن در ادبیات فرانسه درصدد یافتن پاسخ سؤالات زیر است:1- آیا شاعران ایرانی تحت...

[ 2 ] - گونه شناسی فانتزی در دو داستان صمد بهرنگی (اولدوز و عروسک سخنگو- اولدوز و کلاغها)

چکیده:فانتزی، از جمله گونه‌های‌ ادبی ‌است‌ که‌ در دو سدة ‌اخیر پا به‌ عرصة ‌وجود گذاشته ‌و مورد توجه نویسندگان‌ کود‌ک و نوجوان ‌قرار گرفته ‌است. ‌آنان ‌با بهره‌گیری ‌از فانتزی‌، کودکان‌ ونوجوانان‌ را از طریق ‌دگرگون ساختن ‌واقعیت ‌و برهم‌زدن ‌قوانین‌ جهان‌ مادی، به شناخت عمیق‌تر واقعیت‌ نزدیک‌تر می‌کنند. صمد بهرنگی ‌از جمله ‌نویسندگان ‌عرصة ‌کودک‌ و نوجوان ‌است ‌که ‌‌با استفاده ‌از فانتزی، دنیا...

[ 4 ] - بررسی تطبیقی «نوروزی‌نامه» عشقی و «نوروزیة» لاهوتی

با وجود پژوهش‌های سودمند در باب شعر و ادب عصر مشروطه، هنوز بسیاری از جزئیات و جوانب آن به‌درستی بررسی و گزارش نشده است. دو سرودة «نوروزی‌نامة» میرزادة عشقی (م 1303ش) و «نوروزیة» ابوالقاسم لاهوتی (م 1336ش) از جمله آثار این دوره است که تا به امروز کمتر در دایرة توجّه و تحقیق پژوهندگان ادبیات معاصر قرار گرفته است. این دو شعر که از وزن، قالب و نظام قافیه‌آرایی واحدی برخوردارند، در ایام مهاجرت سرایند...

[ 5 ] - بررسی سیر تحول شیوه‌های روایت و زاویه‌ی دید در داستان‌های کوتاه سیمین دانشور

 جایگاه ویژه‌ی سیمین دانشور در حوزه‌ی ادبیّات داستانی، پیش‌گامی او در عرصه‌ی ادبیّات زنان و سهمی که وی در ارتقای سطوح مختلف این دو حوزه داشته است، پژوهش در جوانب گوناگون آثار وی را الزام می‌کند.      تأمّل در آثار  دانشور مؤید آن است که وی در طول دوران فعالیت ادبی خویش، با استفاده از شیوه‌ها و شگردهای متنوع، وجوه هنری داستان‌های خود را تعالی بخشیده است. در این مقاله، برآنیم تا ضمن اشاره به موارد ...

نویسندگان همکار