سید جواد مرتضایی
دانشیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
[ 1 ] - تداوم تصویر در محور عمودیِ قصاید خاقانی، مختصهای سبکی
هدف از این پژوهش بررسی ویژگیهای تصویر در قصاید خاقانی- از شاعران سرآمد پارسیگو و صاحب سبک- است. خلق تصاویر بدیع، شگرف و معماگونه آن هم در روزگاری که کوشش شاعران، بیشتر در تقلید، تلفیق و تکرار مضامین و تصاویر پیشینیان خلاصه میشود، جایگاه برتر شعر او را بیشتر و بهتر روشن میسازد. یکی از ویژگیهای سبک شخصی خاقانی تداوم تصویر در محور عمودی قصاید اوست که ناشی از دو دلیل عمده است: الف) وابستگی ع...
[ 2 ] - تمثیل، تصویر یا صنعت بدیعی؟
تمثیل در شعر فارسی کاربردی دیرینه دارد و در سبک هندی از ویژگیهای آن است. اهل بلاغت از گذشته تا امروز در تعریف و انواع آن دیدگاههای متفاوت داشتهاند. گروهی آن را تصویر از نوع تشبیه یا استعاره دانسته و عدهای دیگر آن را صنعت بدیعی محسوب نموده، ضرب المثلها را نیز تمثیل دانستهاند. در این مقاله سعی شده ضمن نقل و نقد دیدگاهها و تعاریف مختلف از تمثیل، تعریفی دقیق از تمثیل ارائه و انواع آن معرفی گ...
[ 3 ] - از نشانه شناسی، هنجار گریزی و تصویر خیال تا زبان شعر؛ نقد آرا و دیدگاه ها
در نقد ادبی امروز از سه دیدگاه نشانه شناسی، هنجارگریزی و تصویر خیال به بررسی این موضوع پرداختهاند که چگونه و چه عواملی زبان خودکار را به زبان شعر نزدیک و تبدیل میکند. نکته جالب توجّه این جاست که هر سه دیدگاه مذکور به یک نتیجه کلّی رسیدهاند و آن این که زبان خودکار در حوزه شعر و ادب از کارکرد عادی و روزمرّه خود خارج میشود؛ امّا طرز تعبیر و پرداختن به جزئیّات و شرح این موضوع در این سه نظریّه در بعضی...
[ 4 ] - به دوری عیسی از پیوندِ «عیشا»، «ایشا» یا «اشیا»؟ (تأملی در یک بیت از قصیدۀ ترسائیۀ خاقانی)
دیوان خاقانی به جهت دیریابی و دشواری و نیز به سبب اشتمال بر قصاید استوار و غرّا، از دیرباز موردتوجّه شارحان بوده و ایشان کوشیدهاند تا با حل مشکلات لفظی و معنوی، به عوالم خیال شاعر راه یابند. در میان قصاید خاقانی، قصیدۀ ترسائیه از اهمّیت خاصی برخوردار است. این قصیده به دلیل ذکر اصطلاحات مسیحیت که نظیر آن در قصاید دیگر دیده نمیشود و نیز از این جهت که خوانندگان را با بسیاری از مراسم و آداب آن دین آ...
[ 5 ] - بررسی انتقادی تطبیقی صنعت سجع در بلاغت فارسی و عربی
سجع بهعنوان یک آرایۀ بدیعی مبتنی بر آرایش لفظی و ظاهری، در اکثر آثار بلاغی عربی و فارسی مطرح شده است. هدف این مقاله این است که با نگاهی انتقادی و تطبیقی، تطور و تحول این صنعت را از دوران نخستین بلاغتنویسی تا روزگار معاصر نشان دهد. بدین منظور، سیر تاریخی این صنعت بر اساس زمان و زبان تألیف آثار بلاغی و بدیعی مطالعه شد. برای درک بهتر و سهولت کار، انواع و اقسام سجع و آرایههای متشکل از آن نظیر تر...
[ 6 ] - تشخُّص ادبی در دیدگاه ادیبان مسلمان
یکی از مؤلفههای اصلی کامیابی و ماندگاری هر اثر ادبی «تشخُّص» آن است. در نقد ادبی و بلاغت کهن اسلامی «تشخُّص ادبی» بهصورت مستقیم و متمرکز، مطالعه و بررسی نشده است؛ اما این موضوع همواره مورد توجه منتقدان و بلاغیان مسلمان بوده است. مسألة اساسی این پژوهش دریافت نگرش ادیبان کهن به موضوع «تشخُّص ادبی» است. این مقاله میکوشد تا با روش کتابخانهای و با مراجعه بهمنابع اصیل و کهن نقد ادبی و بلاغت اسلامی، چ...
[ 7 ] - رفتار مولانا با زبان و پدیدههای غیرزبانی در مناقبالعارفین افلاکی
بخشی از هرمنوتیک صوفیه، شامل تأویلهای صوفیه از امور غیر قدسی است. تأویلهای امور غیرقدسی صوفیه را میتوان به زبان و پدیدههای غیرزبانی تقسیمبندی کرد. در این مقاله، این بخش از تأویلهای مولانا که در مناقبالعارفین گزارش شده، بررسی میشود. مولانا، همانند بیشتر عرفا، تأویل امور غیرقدسی را دستمایۀ وسعتبخشیدن به تجارب معنوی خویش قرار داده است. براساس آرای هرمنوتیکی گادامر، این تأویلها ...
نویسندگان همکار