رضا کیانی
دانش آموختة دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
[ 1 ] - درآمـدی بر آسیب شناسی شعر معاصر در حـوزة معنایی زبان (با نگاهی نقدی- تطبیقی به شعر معاصر ایران و عراق)
نوآوریهای قابل تأمّل در صوّر خیال و تلاش در خلق تصاویر و ترکیبات تازه در شعر امروز، زبان را از یکنواختی، خارج کرده و به آن حیاتی دوباره بخشیده است. شاعران معاصر با شخصیسازیِ عواطف در دو محور همنشینی و جانشینی و عدول آگاهانه از خودکاریِ زبان، اصــولِ قراردادی را پس میزنند تا کلام خویش را برجسته کنند. در این رهگذر، شاعران ایران و عراق با توجّه به قرابتهای خاصّ فکری و فرهنگی، و تحت تأثیر عوامل مختلف...
[ 2 ] - تحلیلِ روان شناختیِ هجویاتِ حُطیئه بر اساسِ نظریة «آدلر» و «هورنای»
ویژگیهای خاصِّ ادبیّات و زمینههای بسیار گستردۀ آن، موجب شده که این رشته با سایرِ رشتههای علوم انسانی در ارتباطِ تنگاتنگ قرار گیرد. در این میان، روانشناسی به عنوانِ یکی از شاخههای علوم انسانی در بسیاری از زمینهها با ادبیات تناسبِ موضوعی دارد، و ضرورتِ انجامِ پژوهشهای مشترک، میانِ این دو مقوله، احساس میگردد. در این رابطه، هجا یکی از فنون شعری است که شاعر برای تسلّی دادن به آشفتگیهای درونیِ خود میسُر...
[ 3 ] - هنجارگریزی معنایی بر گستره کارکردهای مجازی حواس (با نگاهی تطبیقی به شعر معاصر ایران و عراق)
از شگردهایی که شاعر به واسطهی آن، مخاطب را به دریافت نامتعاف از امور عادی میرساند، آمیزش حواس بایکدیگر و نسبتِ عملکردِ یک حسّ به حسّ دیگر است. این شیوه که در زبان فارسی «حسّآمیزی» نام دارد و معادل اصطلاح «تراسلُ الحواس» در زبان عربی است، مختص به ادبیّات امروزین نیست و رگههایی از کاربرد آن، در آثار دینی و ادبی گذشته قابل مشاهده است. با این حال؛ خیالانگیزی کارکردهای مجازی حواس در شعر معاصر، خطرپذی...
[ 4 ] - نگاهی تطبیقی به شعر معاصر ایران و عراق از منظر ناسازواریهای هنری
شاعران امروز با همنشین نمودنِ گونههایِ ناهمگون و پیوند مفاهیم متناقض، شیوهی هنجارین برخورد با واژگان را مورد تعرّض قرار میدهند. از این منظر، بخش وسیعی از نوآوریهای زبان ادبی شاعران معاصر ایران و عراق - با توجّه به قرابتهای خاصّ فکری و فرهنگی- در گسترهی تصویرپردازیهای بدیعِ «متناقضنما» نمود یافته است. بدیهی است که ابهام چنین تصاویری باعث میشود که ذهن مخاطب در فضایی ناشناخته سیر نماید که اگرچه...
[ 5 ] - رنگ میان رمانتیک و واقع¬گرایی بررسی شعر سهراب سپهری و سعدی یوسف
چکیده رنگ یکی از عناصر مهم در تصویرسازیهای هنری در شعر است و هر شاعری در به کارگیری و کشف دنیای اسرار آمیز آن، تجربهای منحصر به مفرد دارد. دو شاعر نقاش، سهراب سپهری و سعدی یوسف، دو تجربهی متفاوت در این زمینه از خود بر جای نهادهاند. از یک سوی، رنگ نزد هر دو شاعر، از یک پدیده دیداری به یک امر ذهنی تبدیل شده است و لذا عنصری با اهمیت در ساختار هنری شعر آنها دو شمرده میشود. اما از سوی دیگر، هر...
[ 6 ] - الصور البصریة والسّمعیة المحوّلة فی شعر سهراب سبهری و عبدالوهاب البیاتی (دراسة و مقارنة)
None
[ 10 ] - الانزیاح ودلالاته الخیالیة فی شعر مهدی أخوان ثالث وسعدی یوسف (دراسة مقارنة فی الصور الشعریة المحوّلة لدی الشاعرین
None
[ 11 ] - زخمهای بر چنگِ دل شعشعة خورشید خراسان بر مثنوی «مادر آهوان» احمد عزیزی
ادبیات شیعی با پرداختن به مضامین مذهبی و برخورداری از جایگاهی ویژه در نزد محبان خاندان عصمت و طهارت(ع)به جریانی پویا و پرشور مبدل شده است تا آموزههای آیینیـ ولایی را با نگاهی اخلاقیـتربیتی و با زبانی هنری و مؤثر به نسلهای نیازمند به آبشخور علم و اخلاق معصومین(ع) انتقال دهند و باورهای اهـالی شیعه را بهسوی آرمانهای اصیـل و متعالی این راه...
[ 12 ] - تحلیلِ روان شناختیِ هجویاتِ حُطیئه بر اساسِ نظریة «آدلر» و «هورنای»
ویژگیهای خاصِّ ادبیّات و زمینههای بسیار گستردۀ آن، موجب شده که این رشته با سایرِ رشتههای علوم انسانی در ارتباطِ تنگاتنگ قرار گیرد. در این میان، روانشناسی به عنوانِ یکی از شاخههای علوم انسانی در بسیاری از زمینهها با ادبیات تناسبِ موضوعی دارد، و ضرورتِ انجامِ پژوهشهای مشترک، میانِ این دو مقوله، احساس میگردد. در این رابطه، هجا یکی از فنون شعری است که شاعر برای تسلّی دادن به آشفتگیهای درونیِ خود میسُر...
نویسندگان همکار