نجمه دری
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
[ 1 ] - «بررسی میزان هماهنگی وزن و محتوا در اشعار حکیم سنایی»
وزن شعر یکی از عوامل جداییناپذیر آن است که باید متناسب با مضمون و دیگر عناصر شعر انتخاب شود. حکیم سنایی، شاعر بزرگ اوایل قرن ششم، اشعار بسیاری از جمله قصیده، غزل، مثنوی و رباعی از خود به یادگار گذشته است. اشعار سنایی مصداق شایانتوجهی از هماهنگی میان وزن و محتوا هستند. در این جستار، پس از بررسی گزیدهای از اشعار این شاعر نامدار (330 غزل و قصیده)، به کیفیت و کمیت انواع وزن در آن و همینطور میزا...
[ 2 ] - بررسی رجعت نوستالژیک به عناصر فرهنگ عامّه در دو منظومة «یادِتِن» و «مارووزو»
شعر محلی یکی از جلوهگاههای فرهنگیِ هر قومی است. دو بومی سرودة «یادِتِن» اثر صالح سنگبُر و «مارووزو» از فرامرز شکوری که مورد نخست به گویش فارسی بندرعباسی و دومی به گویش گیلکی آبکناری سروده شدهاند، آینة تمامنمای فرهنگ عامّة دو قوم ساکن در بندرعباس و بندرانزلی هستند. هر دو سروده بازتاب رجعت حسرتبار شاعر به روزگار گذشته است. در این پژوهش، تلاش میشود مؤلفههای نگاه نوستالژیک این دو شاعر به عناصر فر...
[ 3 ] - توصیف ساختمان فعل در گویش کوهشهری (همراه با معرفی کاربرد گونه ای متفاوت از ساختمان فعل مجهول در این گویش)
این مقاله به توصیف ساختمان فعل در گویش کوهشهری میپردازد. منطقهی کوهشهری شامل چند روستا است، که در جنوب شرق شهرستان منوجان واقع شدهاست. این منطقه دارای سه گویش بنکی، تیابی و سرگرویی میباشد که تفاوت بسیار اندکی با هم دارند.در این مقاله شناسههای فعلی و جای قرار گرفتن آنها، ستاک یا مادهی فعل، صفت مفعولی و پیشوندهای فعلی در حوزهی ساختمان فعل بررسی شدهاست؛ نتیجه بررسیهای به دست آمده نشان ...
[ 4 ] - بررسی تطبیقی وجوه نوستالژی در دو بومیسرودة « آدورون»1 و « مِشِی نازی
شعر بومی یکی از جلوهگاههای فرهنگیِ هر قومی است. در اینگونه سرودهها ، شاعر تلاش میکند آنچه را که با زبان رسمی قادر به افادة آن نیست، به وسیلة زبان و گویش محلی خاص خود به شعر درآورد .دو بومی سرودة «آدورون» اثر جانعلی خاوند و « مِشِی نازی» سرودة طهماسب بدرود که هر دو به گویش رودباری سروده شدهاند، آیینة تمام نمای فرهنگ مردم جنوب کرمان هستند. هر دو سروده بازتاب رجعت حسرت بار شاعر به روزگار گذشته ...
[ 6 ] - نقالیهای مکتوب به عنوان یک ژانر ادبی در نثر فارسی
«نقالیهای مکتوب»، داستانهای بلند عامیانهای هستند که در طی سنّت نقالی و داستانگزاری از شکل شفاهی - با حفظ برخی ویژگیهای زبان مردم- به شکل مکتوب درآمدهاند. سنّت داستانگزاری، سنّتی دیرپا در ایران بزرگ است که همواره منابع لازم برای آفرینش آثار ادبی ارزشمند را فراهم نموده است. داستان-هایی که از قلمرو ادبیات شفاهی به قلمرو ادبیات مکتوب وارد شدهاند، دارای ویژگیها و خصلتهای منحصربهفرد محتوایی ...
[ 7 ] - کاربست شگردهای علم معانی در شعر فارسی و عربی (مطالعۀ موردی مضمون اندرز در شعر نیما یوشیج و نازکالملائکه)
در شعر فارسی و عربی ـ اعمّ از کلاسیک و نوـ کاربرد علوم بلاغی برای ابلاغ مفاهیم و معانی مورد نظر شاعر بسیار ملموس و محسوس است؛ زیرا آنچه باعث ادبیت و شعریت یک متن میشود، بیشتر جنبههای بلاغی متن است. نیما و نازکالملائکه به عنوان بنیانگذاران شعر آزاد در ادب فارسی و عربی، از عناصر بلاغی برای برجستهسازی مضمون و تأثیرگذاری بیشتر بهره بردهاند. این دو شاعر گاهی به مناسبت، در اشعار خود از دَرِ پند و ا...
[ 8 ] - بررسی جایگاه زن و بحران خانواده در داستان معاصر براساس دو رمان فمینیستی فارسی
جنبش «فمینیسم» با هدف دفاع از حقوق زنان شکلگرفته و فرازوفرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است. ازجمله مسائلی که بهشدت در کانون توجه فمینیستها قرارگرفته جایگاه خانواده و مسائل مربوط به آن است. فمینیستهای افراطی با نگاهی ضد ارزشی به روابط زناشویی، ازدواجهای رسمی، فرزند آوری، تعهد در ازدواج و... استحکام خانوادهها را، بهویژه در دنیای مدرن، با خطر مواجه میسازند. در این میان، نویسندگان فمینیست ...
[ 9 ] - بررسی آسیب شناسانه آثار ادبی فمینیستی با تأکید بر جایگاه خانواده و مسائل آن در نظریههای فمینیستی
آثار داستانی یکی از عرصههایی است که فمینیستها در بیان مسائل و دغدغههای زنان از آن بهره میگیرند. فمینیسم در هر جا که ردپایی از زنان دیده میشود بسیاری از هنجارها، سنّتها و باید و نبایدها را به چالش کشیده و مورد تردید قرار داده است. شماری از داستانهای زنمحور در کنار بیان مشکلات زنان آثار مخربی نیز داشته است؛ زیرا این آثار با دیدگاهی ضد ارزشی به جایگاه خانواده، ازدواج و روابط زناشویی مینگرد...
نویسندگان همکار