مصطفی میردار رضایی
دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
[ 1 ] - بررسی یکی از راه های بیگانهسازی در سبک هندی: مطالعۀ موردی غزل های صائب
با نگاهی اجمالی به مطالعاتی که در باب سبک هندی انجام شده است، به صراحت میتوان دریافت که بیشتر این پژوهشها، اصطلاح «معنای بیگانه» و اصطلاحات معادل آن (چون معنای غریب و دور، مضمونسازیهای پیچیده و ...) را از عناصر بایسته و از مختصات اصلی سبک هندی، و تلاش بسیار برای یافتن «معنای بیگانه» و مضامین تازه را سیرۀ شعرای سبک هندی میدانند. این جستار، یکی از صناعات کنایهمحور و پرکاربرد در غزل صائب...
[ 2 ] - گونهای کنایه آمیغی در غزل صائب
این جستار به تحلیل دوباره و تکمیلی صناعت «استعارة ایهامی کنایه» و انواع آن در غزلهای صائب میپردازد. صناعات شعری از جمله عواملی هستند که برجستگی آنها در شعر هر شاعر، سبک منحصر و مختص به خود او را میسازد. یکی از انواع صناعات و شگردهای شعری، صنایع کنایهمحور یا کنایههای آمیغی است. این صورتهای ادبی همانطور که از نامشان پیداست، صناعاتی آمیغیاند که در آنها کنایه به عنوان محور و مرکز با صناعا...
[ 3 ] - بررسی نقش شگردهای کنایهمحور در تصویرسازی براعت استهلالهای نفثهالمصدور
تصرّف هنرمند در زبان سبب خلق تصویر میشود؛ این دگرگونی بهوسیله بهکارگیری عناصری شکل میگیرد که در مجرای زبان موجود و از قابلیّتهای ذاتی آن است. هنرور با کشف و بهرهگیری از این ابزار، در هنجار طبیعی زبان دست برده، بهواسطۀ همین دستکاری، دست به آفرینش تصویر میزند. از این منظر، کتاب نفثهالمصدور مشحون از تصویرسازیهای بدیع و جذّاب است. از سوی دیگر، چگونگیِ آغاز سخن و پرداخت آن در تأثیرگذاری ا...
[ 4 ] - تحلیل فرونسیستی از «فقر و غنا» در نظام اخلاق صوفیانه و رسالۀ اخلاقی گلستان
مفهوم فرونسیس (حکمت عملی) که ریشه در فلسفۀ ارسطو دارد، با اصطلاح سویۀ کاربردی در هرمنوتیک گادامری پیوند وثیقی پیدا میکند. گادامر با الهام از فرونسیس ارسطویی، بر جنبۀ کارکردی و پراگماتیستی فهم تأکید میکند؛ ازاینرو، گادامر فهم و تفسیر را جزء امور انضمامی و تجربی میداند، نه با پیشداشت قواعد و روشهای خاص. آنچه سعدی در مواجهه با آموزههای اخلاقی بهطور عام، و موضوع فقر و غنا انجام میدهد، تحقق...
[ 5 ] - اثبات استعارههای دوسویه بر اساس فرضیهی منطق فازی (مطالعهی موردی: تصویر ابر در شعر منوچهری)
مفاهیم و مجموعهها در منطق ارسطویی دارای دو عضو صفر و یک است که در اصطلاح به آن منطق دو ارزشی میگویند. امّا بر اساس منطق فازی همان مفاهیم به مجموعهای با بینهایت عضو که دارای مقادیری از صفر تا یک هستند، تبدیل میشود؛ در واقع، این منطق بهجای پرداختن به صفر و یک، از صفر تا یک را مورد بررسی و تحلیل قرار میدهد و لذا آنچه در فاصلهی پرداختنِ صفر تا یک نمود مییابد، وجود و حضور مرزهای خاکستری، هم...
[ 6 ] - غربت کنایه در پژوهشهای مکتب وقوع
حقیقتنمایی در کنار بیان رفتارهای عاشق و معشوق، رکن رکین مکتب وقوع است. بیشتر پژوهشهایی که در زمینهی بررسی مختصات ادبی این مکتب و طرز واسوخت انجامشده، در کنار اشاره به «سادگی و روانی زبان» به «عدم استفاده از شگردهای بلاغی» نیز اشاره کردهاند. از آنجا که کشف و توضیح چگونگی یک موضوع و پدیده، رسالت تحقیقات توصیفی است، این مقاله به شیوهی توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانهای نوشته...
نویسندگان همکار