محمد باقر قمی
دکتری فلسفه، دانشگاه تهران
[ 1 ] - تمایز وجود و ماهیت در پرتو تفکیک دو وجه وجود در فلسفه ابن سینا
ابنسینا همواره از تمایز و تقابل دو نوع وجود، وجود خاص و وجود اثباتی، سخن میگوید که خود مبنای تمایز ماهیت و وجود است. به همین جهت، مسئلۀ مشهور تمایز میان ماهیت و وجود به نوعی در خصوص این تمایز نیز مطرح میشود. مسئله آن است که آیا وجود خاص اساساً وجود است؟ این در واقع مسئلهای است در خصوص ماهیت: آیا در درک ابنسینایی از ماهیت، معنایی از وجود حاضر است؟ این جستار تلاش میکند تا بر اساس ارتباط وجود...
[ 2 ] - کرونولوژی استاندارد محاورات افلاطون و شواهد سبکشناختی
چکیده این مقاله به دنبال روشن ساختن دو نکته است: 1. کرونولوژیهای ارائهشده از محاورات افلاطون از ربع آخر قرن نوزدهم تاکنون همگی ساختاری مشابه دارند؛ ساختاری که میتوان آن را به جهت غلبۀ کاملش کرونولوژی استاندارد نامید؛ 2. علیرغم این حقیقت که ظهور این ساختار مدیون شواهد سبکشناختی و متأثر از آنهاست، به جز محاورات متأخر جایگاه دیگر محاورات در این ساختار توسط شواهد یادشده تأیید نمیشود. کرون...
[ 3 ] - پیش سقراطیان ارسطوئی- نگاهی به روایت ارسطو از پیش سقراطیان
در این مقاله تلاش میکنیم روایت ارسطو از پیشسقراطیان را بر اساس متون خود ارسطو و عمدتاً با استفاده از کتابهای متافیزیک، فیزیک و کون و فساد مورد بررسی قرار دهیم. اینکه چگونه ارسطو همه پیشسقراطیان را به یک نحو و بر مبنای چهارچوب فلسفه خودتفسیر میکند. او آرخه پیشسقراطی را به معنای عنصر یعنی امری بسیط که خود از چیز دیگری نیست و همه چیز از آن ترکیب شده است، تفسیر می کند و حتی آن را به عنوان جوهر...
[ 4 ] - تجدید نظر افلاطون در وجودشناسی و معرفتشناسی پیش از محاورات دوره میانی
این مقاله در جستجوی اثبات این نکته است که برخی از مبانی و اصول معرفتشناختی و وجودشناختی افلاطون در فاصله میان محاورات دوره اولیه و دوره میانی تغییر کرده است. هر چند این نتیجه به نوعی به تقویت دیدگاه تحولگرایان در خصوص رابطه میان محاورات اولیه و میانی میانجامد، با توجه به اثبات این تحول در وجودشناسی و معرفت شناسی افلاطون، ضمن بسط آن، به تحولی عمیقتر از تحول مد نظر تحولگرایان اشاره میکند. ...
[ 5 ] - اصول وجودـ معرفتشناختی محاورات اولیه افلاطون
در این جستار برآنیم اصول وجودشناختی و معرفتشناختی افلاطون در محاورات اولیه و به خصوص لاخس، خارمیدس، اوثیفرون، اوتیدموس و هیپیاس بزرگ را بر مبنای سه عنصر آنچه «دور سقراطی» مینامیم یعنی پرسش سقراطی، ادعای سقراطی انکار دانش و النخوس مورد بررسی قرار دهیم. حاصل این بررسی شش اصل وجود - معرفتشناختی است: شناخت الف، معرفتشناسی دوقطبی، وجودشناسی دوقطبی، معرفت گسسته، وجود گسسته و م...
[ 6 ] - معنای عرض بودن وجود در فلسفه ابن سینا
آنچه این جستار در پی بررسی آن است، معنای این سخن مکرر ابن سیناست که وجود عرضِ ماهیت و یا عرضی آن است. محققان همواره تلاش کردهاند این نکته را در قالب یکی از معانی عرضی در باب مقولات، ایساغوجی و یا برهان تفسیر کنند. همانطور که از اعتراضات ابن رشد بر میآید، با توجه به اینکه تعبیر معنای عرض باب مقولات برای وجود همواره برای محققان بسیار عجیب و غیر قابل قبول به نظر میرسیده است، معنای عرضی در دو باب...
[ 7 ] - Plato Seeking for “One Real Explanation” in Phaedo
What this essay is to discuss is Plato''s theory of explanation in Phaedo. In this dialogue, we observe that Socrates criticizes both the natural scientists’ explanations and Anaxagoras’ theory of Mind since he thinks they could not explain all things, firstly, in a unitary and, secondary, in a real way. Thence, we are to call what Plato is seeking as his ideal explanation in Phaedo “One Real E...
نویسندگان همکار